Fáboš píše:No dovim se, že to tady ještě nezaznělo. Odlehčit. tim bych začal já, že bych snížil váhu, vyházel všechno přebytečný.
urcite to tu nezaznelo?? no naplnou hubu ne, al enáznaku bylo dost..
t je to co jsme psal, narvat do motoru výkonnení vse, musí vedet na co ten výkon chce..
Je mezi námi stále více lidí, kteří poskytují konzultace a vědí jak se co má udělat, ale stále méně tech kteří do udělat dokáží.
web : www.dicompracing.cz / www.jdmengines.cz
tom28 píše:Dělávalo se to prý kvůli snížení iniciace trhlin. Mikroskopicky když je ojnice hrubá její povrch je náchylnější k vytvoření trhliny a následné prasknutí ojnice. Hladký povrch "rovný" je odolnější proti tvorbě trhlin. Odolnější tudíš tvrdší.
Alespoň tak jsem jsem to slýchával.
sory ale pevnost a tvrdost jsou dva odlisny pojmy..je jasny ze hruby zrna na ojnici vadi ale pokud jsou to setiny milimetru a je z kvalitniho materialu tak je jedno jestli je rozlestena nebo ne (aspon co se tyce pevnosti)
tom28 píše:Dělávalo se to prý kvůli snížení iniciace trhlin. Mikroskopicky když je ojnice hrubá její povrch je náchylnější k vytvoření trhliny a následné prasknutí ojnice. Hladký povrch "rovný" je odolnější proti tvorbě trhlin. Odolnější tudíš tvrdší.
Alespoň tak jsem jsem to slýchával.
sory ale pevnost a tvrdost jsou dva odlisny pojmy..je jasny ze hruby zrna na ojnici vadi ale pokud jsou to setiny milimetru a je z kvalitniho materialu tak je jedno jestli je rozlestena nebo ne (aspon co se tyce pevnosti)
Taky bych řekl že leštěním ojnic ničeho nedosáhneš na vejšce v materiálech o tom nic neříkali. Navíc origo ojnice v 1.8 20V t spíše ohneš než prasknou a řekl bych že by snad nikoho nenapadlo strkat na origo střeva z bláta např 300koní.
Nějak nevím jak bych mohl snížit riziko trhlin tím že to vyleštím. To není tkanina ale ocel. Řekl bych že to nemá žádnej význam ale mohu se plést.
TOYOTA CELICA CARLOS SAINZ 2.0 TURBO 4WD 153KW 1992 = funny
Skoda Ochcavia f kombajnu f metle na hlinach a i kliiimu ma a samozrejmne hagusy 81KW = daily
leštěním ojnic zvýšíš vrubovou houževnatost, pak se ojnice nechávaj brokovat (tady v čr dělá málokdo, v anglii a itálii to dělaj lidi, kteří nemaj peníze na ojnice profilu H apod..) čímž se zvýší povrchová pevnost materiálu..toť vše...
v tomhle případě byhc svěřil úpravu nějaký firmě, která provede i odladění a prakticky jí stačí jen blok a hlava
hledej např. motor design, albrechtmotorsport , motor excel, michl motorsport atd....
myslím že dát to profíkovy vyjde v konečný fázi levněji než se o to pokoušet doma s nejistým výsledkem...
Když jsem dělal ve fabrice na šrouby a vyráběli se tam ojniční šrouby bylo dost důležitý aby při vyrobě šroubu byl povrch dokonale opracován s požadavkem určité drsnosti. Když se při výrobě šroubu špona namotala na šroub zanechala na něm takový nepatrný prstenec. Byla to pouze jako taková barevná odlišnost.
Šroub v takovém připadě byl nevyhovující. Popisovali mi to tak že šroub v tomhle místě je náhylnější na prasknutí s přirovnáním jako "perforace na toaletním papíru". Když by hrozilo prasknutí takového šroubu tak praskne v tomhle místě.
Ale to už sem asi nepatří.
tom28 píše:Když jsem dělal ve fabrice na šrouby a vyráběli se tam ojniční šrouby bylo dost důležitý aby při vyrobě šroubu byl povrch dokonale opracován s požadavkem určité drsnosti. Když se při výrobě šroubu špona namotala na šroub zanechala na něm takový nepatrný prstenec. Byla to pouze jako taková barevná odlišnost.
Šroub v takovém připadě byl nevyhovující. Popisovali mi to tak že šroub v tomhle místě je náhylnější na prasknutí s přirovnáním jako "perforace na toaletním papíru". Když by hrozilo prasknutí takového šroubu tak praskne v tomhle místě.
Ale to už sem asi nepatří.
ano drsnost kterou udelas pri vyrobe ojnic bohate staci...i pistu je to neco jinyho jelikoz tam je dokonala hladkost ptoreba ale u techojnic to nebude prim
přesně tak, ted si chci koupit ojnice od ARP u kterých píšou do 600k,...tak naco bych je leštil,když se k tomu výkonu těžko někdy dostanu... a u seriových ojnic ti to leštění moc nepomůže,.. neprodlouží hranici života
K tomu už se nebudu vyjadřovat. Všichni to víte nejlíp a většinou se v těhle tématech jenom někdo hádá, nebo mluví jenom obecně.
Když si koupí kvalitnější ojnice tak už to rešit asi nebude. To snad každý chápe.
Ale co kdyby jste fakt někdo poradil. Sám bych se taky rád něco dozvěděl. Třeba něco konktrétního a ne jenom obecnosti. Jako tady je to skoro pořád.......
No víš ten nepatrnej vrip je totiž zůžení a nemá to s povrchem nic společného jde o to že jsi prostě narušil suvislost vrstvi. Nejde o povrch ale v tom místě je ten šroub prostě nejtenší. Techonolog ti to špatně vysvětlil. jde o to že šroub je přesně napočítán na pevnost při určitém průměru s minimální tolerancí a ty ho uděláš a na místě toho vripu to zůžíž a v otm místě je to měkčí než okolí a dokonce může mít to místo menší průměr než povoluje tolerance ale je to v podstatě nezměřitelné. Proto je takový šroub nevyhovující.
TOYOTA CELICA CARLOS SAINZ 2.0 TURBO 4WD 153KW 1992 = funny
Skoda Ochcavia f kombajnu f metle na hlinach a i kliiimu ma a samozrejmne hagusy 81KW = daily
Pokud chcete poučovat mněly by ste si něco nastudovat,vyleštěním povrchu materiálu zvýšíte jeho odolnost proti únavovým lomům.Určitě má vliv vyleštění seriových ojnic-je to levnější než si nechávat vyrobit na zakázku jiné.Pokud ste se o tuto věc zajímali určitě ste narazily na to že ojnice dole v oku kde je půlená tak se dělá taky to že se ojnice "lámou"-když k sobě dotáhnete dvě zlomené části bude jejich spoj "pevnější" než dvou částí perfektně vyleštěných......
viděl sem odlehčené a vyleštěné seriové ojnice na 20VT coupe a držely i s výkonem přes 300PS.....a drží doteď
no jo ale tím prodloužíš tedy životnost né však pevnost tzn. Prostě pokud např na tom 20VT ty ojnice jsou pevné od serie tak prostě vydrží těch 300koní a tím že je vyleštíš tak jen třeba vydrží déle. Hranici jejich maximální odolnosti to však neprodlouží tzn prostě oboje ti proletí blokem při např 350koních ať je vyleštíš nebo ne.
TOYOTA CELICA CARLOS SAINZ 2.0 TURBO 4WD 153KW 1992 = funny
Skoda Ochcavia f kombajnu f metle na hlinach a i kliiimu ma a samozrejmne hagusy 81KW = daily
Krosmen píše:Pokud chcete poučovat mněly by ste si něco nastudovat,vyleštěním povrchu materiálu zvýšíte jeho odolnost proti únavovým lomům.Určitě má vliv vyleštění seriových ojnic-je to levnější než si nechávat vyrobit na zakázku jiné.Pokud ste se o tuto věc zajímali určitě ste narazily na to že ojnice dole v oku kde je půlená tak se dělá taky to že se ojnice "lámou"-když k sobě dotáhnete dvě zlomené části bude jejich spoj "pevnější" než dvou částí perfektně vyleštěných......
viděl sem odlehčené a vyleštěné seriové ojnice na 20VT coupe a držely i s výkonem přes 300PS.....a drží doteď
problem je ,že oka ojnic se natahujou a je jedno jestli je vyleštíš nebo lomíš.. leštěním si moc nepomůžeš, 300k vydrží seriové ojnice třeba u Sx celkem v pohodě,..ale co pak.. upravou ojnice si pomůžeš jen málo,.. pak musíš stejně koupit jiné na když chceš dál..
oka ojnic se lámou právě pro to aby po stažení šroubem pokud možno co nejtěsněji seděli proti sobě což tím že je vyleštíš,myslím dosedací plochy tak nedocílíš tolik přesného spojení jako tim lomem.
Nesouhlasím s tím že je jedno jestli je ojnice od výroby "hrubá" nebo leštěná.Jak už bylo řečeno zvyšuje se tim její odolnost proti únyvovým lomům a navíc lépe přenáší teplo do svého ůtěla" nevznikají "teplejší" části.
Samozřejmně nikdy nedocílíš toho že seriová ojnice bude mít pevnost speciální ojnice ale na druhou stranu je to "levnáů úprava na větší zátěž nehledě na to že ojnici tím i odlehčíš.....
Krosmen píše:oka ojnic se lámou právě pro to aby po stažení šroubem pokud možno co nejtěsněji seděli proti sobě což tím že je vyleštíš,myslím dosedací plochy tak nedocílíš tolik přesného spojení jako tim lomem.
Nesouhlasím s tím že je jedno jestli je ojnice od výroby "hrubá" nebo leštěná.Jak už bylo řečeno zvyšuje se tim její odolnost proti únyvovým lomům a navíc lépe přenáší teplo do svého ůtěla" nevznikají "teplejší" části.
Samozřejmně nikdy nedocílíš toho že seriová ojnice bude mít pevnost speciální ojnice ale na druhou stranu je to "levnáů úprava na větší zátěž nehledě na to že ojnici tím i odlehčíš.....
Krom toho že se lestí ojnice se, také lešti kliková hřidel.
Dělám v letectví a u pístovích motoru se to používá ke SNÍŽENÍ VRUBOVÉHO NAPĚTÍ to znamená že se eliminuje napětí ve vrubech(mikro trhlinky) v materialu.
Ve vrubech se při praci hromadí napětí a hrozí zvětšení vrubu coz má za následek deformaci součásti.
To že normalní seriová auta(ne supersporty) nemaj lestené nebo jinak technologicky opracovane soucasti je proto že to neni potřeba(finance).
Neřikam že vyleštenim získáte buh ví co ,ale těžko koupite new ojnici,kliku a nebude nejak povrchove opracovaná.
Dela se to kvuli eliminaci možných poruch i když ma motor 500ps a ojnice je na 800ps.
Tot vrubové napětí!
GReddy píše:teda slysel sem o ruznych druzich napeti jako napeti ve smyku ohybu ale nikdy jsem neslysel napeti ve "vrubu"
No je to pochopitelný. Ten málej nálitek vystupuje nad jednolitou masu hmoty a napětí co prochází materiálem v něm může způsobit trhlinku, protože boky toho nálitku se nemají do čeho "zapřít", není součástí bloku hmoty. Trhlinka bohužel ale může z nálitku postupovat dál do materiálu ojnice, protože přece jenom je to spolu propojený - trošku jako když oráš pole, narazíš na pařez a vyrveš ho i z kořenama, což ti silně naruší povrch pole a udělá velkou díru. Podobně se navrhujou betonový bunkry odolný explozím, povrch je zakulacenej místo hran, který fungujou jako slabý místa.
Toyota Supra 2.5 twin turbo (208 kW/360 Nm)
Lexus RX400h 3.3 VVTi '06 (205 kW/418 Nm)
Lexus NX300h 2.5 Hybrid '16 (145 kW/207 Nm)
Lexus IS200 2.0 VVTi (115 kW/200 Nm) "Vždycky můžete spát v autě, ale nikdy nemůžete řídit dům"
Jo to je všechno hezký ale opřád jde o to že se tím pevnost ojnic nezvýší tzn... prodloužíš tím jejich životnost při maximálním možným zatížení neposuneš tím však hranici maximálního možného zatížení. Tzn pokud mám kované ojnice do 800PS tak když je vyleštím tak by to mělo vydržet těch 800PS déle neznamená to však že to vydrží koní 900... Jiank já v letectví taky dělal a to jest v turbínových motorech např vrtůlníky black hawk apd. A nerez povrch je sám o sobě velmi hladký (pokud se nejedná o chromolybden jenž je velmi nerovný kvůli míchání chromu a molybdenu) a maximální ůprava povrchu byla pískování měkke nerezy po svařovaní balotinou což vytvořilo hladký matový povrch. Ale opravdu drsný povrch má spíše jen odlitek pokud to pak obrobýš povrch je podle kvality nástrojů krásně hladký. Obráběním lze dnes již dosáhnout povrchu jako broušený povrch. V rukách jsem ještě žádné našláplé ojnice neměl ale řekl bych že už z výroby budou mít povrch hladký jako dětskou prdelku.
Tzn. to co jsi napsal je zajímavé ale u seriového motoru. Pokud budu tunit turbo motor tak je lepší koupit ojnice kované protože se dostanu daleko za hranici max pnutí jaké jsou seriové ojnice schopny snést....
TOYOTA CELICA CARLOS SAINZ 2.0 TURBO 4WD 153KW 1992 = funny
Skoda Ochcavia f kombajnu f metle na hlinach a i kliiimu ma a samozrejmne hagusy 81KW = daily
elviiis píše:Jo to je všechno hezký ale opřád jde o to že se tím pevnost ojnic nezvýší tzn... prodloužíš tím jejich životnost při maximálním možným zatížení neposuneš tím však hranici maximálního možného zatížení. Tzn pokud mám kované ojnice do 800PS tak když je vyleštím tak by to mělo vydržet těch 800PS déle neznamená to však že to vydrží koní 900... Jiank já v letectví taky dělal a to jest v turbínových motorech např vrtůlníky black hawk apd. A nerez povrch je sám o sobě velmi hladký (pokud se nejedná o chromolybden jenž je velmi nerovný kvůli míchání chromu a molybdenu) a maximální ůprava povrchu byla pískování měkke nerezy po svařovaní balotinou což vytvořilo hladký matový povrch. Ale opravdu drsný povrch má spíše jen odlitek pokud to pak obrobýš povrch je podle kvality nástrojů krásně hladký. Obráběním lze dnes již dosáhnout povrchu jako broušený povrch. V rukách jsem ještě žádné našláplé ojnice neměl ale řekl bych že už z výroby budou mít povrch hladký jako dětskou prdelku.
Tzn. to co jsi napsal je zajímavé ale u seriového motoru. Pokud budu tunit turbo motor tak je lepší koupit ojnice kované protože se dostanu daleko za hranici max pnutí jaké jsou seriové ojnice schopny snést....
newim zda to bylo adresováno mě, ale souhlasím stim že k zvyšování výkonu je lepší pořidit kvalitní ojnice akorat sem chtěl poukázat na to že kazdá tuningová součást bude mít kvalitní hladky povrch bez rozdilu jeli součást dimenzovaná na 500ps nebo 900ps, rozdíli jsou ve slitinách ocelí.
U seriovích aut v dnesní dobe je jisté že ojnice bude hladká a nebude to hrubý odlitek jak ve Škoda Spartak.
Určitě bude rozdíl v povrchovém opracování mezi saab,peugeot oproti Lamborgini,Ferrari a jinným supersportum.
PS lestením se pevnost nezvíší pouze zivotnost ,jak bylo psano
jo jo bylo to míněno tak obecně aby si někdo nemysle že na stodváce vyleští ojnice a může klidně trubit jeden bar
Ale je to přesně jak si to napsal každá automibilka má jinou kvalitu zpracování , jinou dimenzaci , výkonu , jiné nároky na životnost atd.
TOYOTA CELICA CARLOS SAINZ 2.0 TURBO 4WD 153KW 1992 = funny
Skoda Ochcavia f kombajnu f metle na hlinach a i kliiimu ma a samozrejmne hagusy 81KW = daily