Jak jezdit s automatem

Máš nebo jsi měl problém s autem? Zde ti ho pomůžeme vyřešit :)

Moderátor: Idaho

Odpovědět
Uživatelský avatar
V12
Moderátor
Příspěvky: 5677
Registrován: 08 říj 2004 14:34
Kontaktovat uživatele:

Jak jezdit s automatem

Příspěvek od V12 »

neuspeed píše:Stím OD jak psali město a okresky kde nejedeš tak rychle zapinat spíš tak na dálnici.A hlavně bych vyměnil olej a filtr v tom automatu lidi sou prasata a serou nato.
Muzu dotaz? takze je to vicemene jako 2kvalt s tim, ze na dalnici to muze radit 3-4? nako tomu nerozumim :? a co se tam nici tim, ze by to radilo 3-4? mel jsem nekolik automatovych aut a o tomhle jsem nikdy nic neslysel, to je nejaka specialita us aut? Diky
R6 twin turbo + V10 + V12

venca
Příspěvky: 1539
Registrován: 21 led 2008 20:50
Bydliště: Kladno

Re: Aktuální fota vašich aut.

Příspěvek od venca »

V12 píše:
neuspeed píše:Stím OD jak psali město a okresky kde nejedeš tak rychle zapinat spíš tak na dálnici.A hlavně bych vyměnil olej a filtr v tom automatu lidi sou prasata a serou nato.
Muzu dotaz? takze je to vicemene jako 2kvalt s tim, ze na dalnici to muze radit 3-4? nako tomu nerozumim :? a co se tam nici tim, ze by to radilo 3-4? mel jsem nekolik automatovych aut a o tomhle jsem nikdy nic neslysel, to je nejaka specialita us aut? Diky
To bude asi něco podobnýho jako odpojování válců :lol:
Když se chlap vyspí s více ženami, je borec.
Když se žena vyspí s více muži, je kurva.......proč je to tak?!
Protože když klíč otevře několik zámků, je to univerzální klíč......
kdežto když zámek otevřeš vícero různými klíči, je zkurvenej zámek

Uživatelský avatar
biohazard
Příspěvky: 4697
Registrován: 15 dub 2007 23:20
Bydliště: Praha 6
Kontaktovat uživatele:

Re: Aktuální fota vašich aut.

Příspěvek od biohazard »

Rudi píše:tak nakonec sis pořídil SVXo? vypadá moc pěkně a v Čechách jich moc nebude 8)
jak píše Eiffel :D

Rudi
Moderátor
Příspěvky: 11957
Registrován: 22 srp 2004 13:03
Bydliště: OK
Kontaktovat uživatele:

Re: Aktuální fota vašich aut.

Příspěvek od Rudi »

maRkus píše:rudi uz asi slavi :drink2: ... se mu to nejak plete
nebo sem přes tu závist oslepl :lol: korva ještě to má znak vepředu :smich: hald těsně po probuzení :lol:

co v tom je za motor?
VW - Very Wonderful
ALUSADY.CZ - originální alu kola na Váš vůz
Dovoz vozidel, odtahy z celé EU, STK

neuspeed
Příspěvky: 452
Registrován: 08 črc 2006 13:41
Bydliště: Ochoz u Brna

Re: Aktuální fota vašich aut.

Příspěvek od neuspeed »

Samotného mě (doufejme zatím) nepotkala nemilá zkušenost, že mi auto najednou přestane couvat, nebo se mu přestane chtít řadit, nebo se vůbec nerozjede. Časté jsou i historky o tom, že studené to neřadí, teplé ano či naopak a ještě mnoho dalších hrůzostrašných povídaček, po jejichž vyslechnutí potencionální zájemce o auto s touto pohodlnou vymožeností zcela jistě upustí od jeho koupě a dobrovolně se odsoudí k nekonečné obsluze tak archaických ovládacích prvků, jakými je spojkový pedál a řadicí páka.

Není se tedy čemu divit, že člověk jaksi podvědomě neustále přemýšlí o tom, jak zacházet s automatem tak, aby mu to co nejméně škodilo, aby ještě dlouho tak sametově hladce a neznatelně řadil. Jak si to již mnozí sami zkusili, taková oprava automatu znamená nejenom neplánovaný zásah do finančního, často rodinného rozpočtu, ale co je mnohem tragičtější, že po dobu opravy obvykle musí nešťastný majitel potupně používat vozidlo s manuálním řazením. Po několika skocích na obrubník při startu a násilných zastaveních motoru na křižovatce si sice uvědomí co má dělat, avšak skutečnost, že něco musí, co u svého vozidla naopak nemusí vůbec, ho dokáže rozhodit na docela dlouhou dobu. Až tehdy si člověk vlastně uvědomí, proč a jak moc si svého auta s (funkčním) automatem váží.

Zopakujme si tedy pár zásad, o kterých bylo napsáno již mnoho, ale stále stejné dotazy potvrzují, že to vůbec nebude na škodu.

Automatickou převodovku opotřebovává její funkce, tedy řazení. Opotřebovává se obložení pásových brzd a spojkových lamel sekcí jednotlivých rychlostních stupňů. Znamená to tedy, že čím méně bude převodovka řadit, tím déle vydrží. Jakékoliv vyřazování při stání na křižovatce či při jízdě s kopce jsou zlozvyky z ovládání manuální převodovky, kterými se životnost převodovky zkracuje.

Automatickým převodovkám škodí používání jiného než předepsaného oleje, stejně jako zanedbávání včasné výměny jeho části. (Při výměně oleje v automatické převodovce nedochází k výměně celého objemu olejové náplně, ale jen k obměně její zhruba jedné třetiny. Zbylý objem nelze celý v klidu nijak vypustit a nachází se především v konvertoru (hydrodynamické spojce), v převodovce samotné a také v ve vedení a chladiči oleje.) Spolu s výměnou oleje se vždy mění i olejový filtr, drátěné sítko stačí opláchnout a pečlivě zbavit všech nežádoucích nečistot. U převodovky v dobré kondici však sítko bývá zcela bez nečistot. Ultra jemná plastová sítka lze vypláchnout, avšak cena filtru již není tak závratná, že se mnohdy zdlouhavý a ne vždy úspěšný výplach vyplatí.

Olej se v automatické převodovce opotřebovává především vlivem teplot, kterých při provozu dosahuje a postupným znečišťováním mechanickými nečistotami vznikajícími otěrem lamel, pásů i ozubených soukolí planetových převodovek. Olej je nejvíce namáhán a zahřívá se v hydrodynamické spojce - konvertoru, lidově v měniči.

Velmi důležitá je bezvadná funkce a průchodnost chladicího okruhu oleje převodovky. Obrovským krokem k prodloužení životnosti převodovky je (mimo jiné) montáž přídavného chladiče. Podle přiloženého originálního návodu ji sice zvládne každý, trochu přemýšlející mechanik, přesto doporučuji obrátit se na ty, kteří již tuto práci dělali. Poznámka: prosím vás, nezaměňte hlavně výstup - (obvykle dole) a vstup - (obvykle nahoře) z výměníku v chladiči, abyste přídavným chladičem ochlazený olej znovu nepřihřáli ve výměníku a konečný efekt chladiče tak prakticky neanulovali !!! Bohužel, existují i chladiče, které mají komory nahoře a dole, výměník je vždy v té spodní a jeho vývody ve stejné výši. Moderní vozidla bývají přídavným chladičem oleje převodovky vybavena již z výroby.

Jednou z nejčastějších příčin závad automatické převodovky je její provoz s nesprávnou hladinou oleje a to zejména s jejím nedostatečným množstvím. Příčin takového stavu je opět několik.

Olej se z převodovky vytrácí, tedy vytéká? Nějaký čas lze sice jezdit, sem tam udělat pár kapek a pod kapotou mít vždy zásobu na dolévání, ve vztahu k životnímu prostředí je vhodné včas takový jev nechat odstranit.

Olej je nesprávně kontrolován a jeho hladina je tedy nevědomky udržována v nesprávné úrovni. Olej se měří vždy za chodu motoru ! Po nastartování motoru se prořadí všechny polohy voliče a páka se dá do polohy P. Měrka oleje se důkladně očistí a otře od zbytků oleje. Poté je vhodné si prohlédnout, co je na ní napsáno, neboť tam bývá nejenom druh předepsaného oleje, ale i přesné vymezení výšky hladiny oleje za studena a za tepla, ale i výzva k doplnění v případě poklesu pod vyznačenou mez a k nepřekračování, případně odsátí přebytku v případě opačném. Znovu připomínám, motor musí být po celou dobu nastartován a běžet v režimu volnoběhu. Po úplném zasunutí měrky a jejím opětovném vytažení se musí hladina oleje nacházet ve vyznačeném pracovním rozsahu. Důležitá je i barva, popřípadě zápach oleje. Olej musí být stejné barvy nebo jen maličko tmavší, jako olej nový, musí být však čirý bez známek zakalení a přítomnosti nějakých nečistot. Nesmí být cítit spáleninou.

Olej se doplňuje otvorem, kterým se také kontroluje, tedy otvorem pro kontrolní měrku. Běžná praxe je taková, že je-li převodovka těsná, v dobrém stavu a není přetěžovaná, přestane Vás kontrola hladiny oleje brzy bavit, jelikož se nijak nemění. Provádějte ji tedy třeba při doplňování kapaliny do ostřikovače nebo alespoň při výměně oleje v motoru. Není neobvyklé, že jsou některé tyčky měrek v horní části doslova silně zkorodované a to i u ne zrovna letitých vozů, což vypovídá velmi zřetelně o důsledné kontrole hladiny oleje jejich majiteli.

Volba rychlostních stupňů:

Při rozjezdu a stojícím vozidle se provádí vždy se současně sešlápnutou nožní brzdou (u novějších bez toho a případných dalších úkonů už ani řadit nelze), a to, pokud možno, rychlejším pohybem voliče rovnou na požadovaný rychlostní stupeň. Během rychlejšího pohybu páky především z P na D zabráníme aktivaci zpátečky a tedy zbytečnému opotřebení převodovky. Je vhodné se naučit využívat k tomuto odstupňovaných dorazů volicí páky, o kterých nemá drtivá většina řidičů ani potuchy. I když doraz na D "přetáhneme" na některý z nižších stupňů, nic špatného se při vracení páky na D již neděje, protože je převodovka stejně v režimu 1. rychlostní stupně a mírně táhne vpřed. Zvláště nezkušení řidiči dokážou vracení voliče na požadovaný stupeň opět přehnat a dostat se znovu až na R nebo P. To sice znemožňuje pojišťovací doraz proti nechtěnému zařazení zpátečky a parkingu, ale kdo je zvyklý důsledně přitahovat páku voliče nebo držet pojistku, běžně se mu to může přihodit. Tady to chce jen trochu cviku a trpělivosti a především konečně objevit ony zmíněné dorazy.

"P" - parking (parkovací poloha voliče), zajišťuje vozidlo proti samovolnému rozjetí. Jedná se o mechanické zablokování vývodového hřídele převodovky. Jelikož je toto zablokování provedeno způsobem, kterým se "vrazí kus železa mezi zuby", je nutné tento stupeň volit výhradně tehdy, když vozidlo stojí a v žádném případě se nepohybuje ani tou nejmenší rychlostí. Při jízdě vyšší rychlostí se tuto polohu zařadit nepodaří, většinou díky zvuku, který se přitom ozývá, při malých rychlostech je štěstí, když se nic nestane. Ono se stane, ale bývá to zpravidla naposled před tím, kdy se "P" pokusíte během jízdy navolit ještě jednou. Naštěstí, na polohu P nelze u většiny vozidel řadit bez toho, aby se páka voliče nemusela uvolnit různě definovaným pohybem ( přitažením zatlačením, vychýlením, odjištěním pojistky a pod.)

Zcela bez nežádoucích účinků na mechanizmus převodovky je tedy dobré používat tohoto postupu:

Po úplném zastavení vozidla s ještě sešlápnutým pedálem brzdy navolit "P", zatáhnout - zašlápnout ruční parkovací brzdu, vypnout motor, pomalu uvolnit pedál brzdy. Užití parkovací brzdy je důležité k tomu, aby pomohla převzít část namáhání, které je způsobováno snahou vozidla o samovolné rozjetí, především při parkování do prudkého svahu (ale i při nakládání na odtahové vozidlo při -samozřejmě omylem- špatném zaparkování, nebo při - samozřejmě nechtěném - drcnutí před nebo za vámi parkujícího řidiče do vašeho nárazníku). Znamená to tedy, že ideální je parkovat na rovině, kdy ani odbržděný vůz nemá snahu nikam ujet. Jistě jste si již povšimli nepříjemného zvuku, doslova rány, jako by něco v převodovce prasklo, a nebo velmi obtížné manipulace s voličem v případě, když jste vozidlo zajistili v prudkém svahu pouze navolením P a nepomohli převodovce parkovací brzdou. Někdy je i obtížné P vůbec vyřadit. Že takové zacházení automatu neprospívá, je zbytečné dodávat.

"R" - reverse (gear), jízda dozadu, jednoduše zpátečka. Volí se opět zásadně když vozidlo stojí. Neřaďte zpátečku, dokud vozidlo při jízdě vpřed úplně nezastavilo. Důsledkem je nadměrné opotřebení brzdových pásů a lamel.

"N" - neutral. Při přeřazování ze zpátečky na D a naopak je vhodné na této pozici chvilku vytrvat. Z této pozice by neměla jít zařadit bez přitažení páky, nebo odjištění pojistky pozice "R" - zpátečka. Na opačnou stranu z N by naopak zase mělo jít volně zařadit D.

"D" - drive, jízda vpřed, "D" v kroužku - overdrive, rychloběh.

Těmto pozicím voliče bych chtěl věnovat poněkud větší pozornost.

Do 80. let (sakra, již minulého století, že?), byla většina běžných vozidel vybavována třístupňovými automatickými převodovkami, které sice vynikaly spolehlivostí a trvanlivostí, avšak postrádaly vymoženosti, kterými disponovaly jejich nástupkyně, převodovky se čtvrtým, takzvaným OD (overdrive, rychloběhem) ekonomickým rychlostním stupněm, který měl spolu s blokováním měniče (vyrovnáním rychlosti otáček hnacího a hnaného lopatkového kola hydrodynamické spojky jejich vzájemným spojením) přinést a také přinesl tehdy tak intenzívně požadovanou nižší spotřebu paliva. V automobilech se tak vedle doposud téměř výhradně používaných písmen P,R,N,D, začaly objevovat ve větší míře i číslice 3,2 a 1 namísto původního L (LOW) a přibylo také D v kroužku, které značí onen overdrive - OD.

Dosavadní zcela primitivní obsluha automatu se tak, bohužel, zkomplikovala, a vedle již zmíněných kladů přibyly i zápory. Byla a je to především větší složitost a tedy i náchylnost k poruchám, kterou způsobuje NESPRÁVNÉ ZACHÁZENÍ S PŘEVODOVKOU!!!. Ano, prozatím většína z nás zachází s těmito převodovkami novější generace nesprávně. Toto pojednání vzniklo tedy mimo jiné i proto, abychom se naučili a zvykli si používat své OD převodovky tak, aby nám sloužily k plné spokojenosti.

U původních, třístupňových převodovek tam člověk vrazil D a tím pro něj skončila jakákoliv obsluha řazení až do okamžiku, kdy zastavil a vrátil volič zpět na P.

U převodovky s OD již platí jiná pravidla. Overdrive - "D"éčko v kroužku - je ekonomický rychlostní stupeň, který má za úkol především snížit spotřebu paliva a to hlavně na rovných úsecích dálnic. Je tedy zcela nevhodné používat jej pro jízdu v naší hustě osídlené zemi, ve stále hustějším provozu, kde jsme stále nuceni měnít rychlost jízdy, zdoláváme četná stoupání a klesání. OD je rychlostní stupeň z hlediska namáhání a opotřebování automatické převodovky zcela nevhodný pro městský provoz a jízdu neustálenou rychlostí! Skoro si troufám tvrdit, že se režim OD nevyplatí volit, nejedeme-li rychleji, než 65 mil (cca 100 km/h) a to v úseku delším, než alespoň 5 km. OD lze tak považovat za čistě dálniční rychlostní stupeň a to v době, kdy je dálnice prázdná a pokud možno rovná, bez častých stoupání, při kterých by docházelo k výraznému poklesu rychlosti pod zmíněných 100 km/h, nebo dokonce k podřazování na nižší převodový stupeň.

Jak jsem již v výše uvedl, automat trpí řazením, a především častým řazením při silném zatížení. Při jízdě po městě, kdy vlastně jezdíme od jedné křižovatky ke druhé, dochází v převodovce právě k takovému řazení, na poloze plynového pedálu při startu z křižovatky pak záleží to, při jakém zatížení. Že nebývá malé, o tom svědčívají notoricky známá zvuková kulisa kvílících pneumatik a černé stopy úctyhodné délky, jenž lze na vozovce spatřit až po rozplynutí bílého, spálenou pryží zapáchajícího kouře.

V městském provozu tedy převodovka trpí hlavně přeřazením z 1. na 2. rychlostní stupeň při snaze o co nejvyšší zrychlení (přiznejme si, že je to u automatu právě to nejpříjemnější). Pokud navíc jezdíme po městě na OD, pak po takovém svižném rozjezdu jedeme natolik velkou rychlostí, že si tam při ubrání plynu převodovka nasází postupně až 4. rychlostní stupeň a ještě zamkne měnič. Vysokoobjemovému motoru pak nejen nedělá problém udržovat předepsanou rychlost 50 km/h při otáčkách lehce nad hodnotou volnoběhu (1300-1500 ot/min), ale z této rychlosti i plynule zrychlit bez toho, aby převodovka odemkla měnič a podřadila. Opět je nutno konstatovat, že tento cruising je sice člověku příjemný, o to méně ale prospívá převodovce. Nízké otáčky motoru znamenají menší množství oleje a pokles jeho tlaku, který je potřebný k "udržení" lamelových spojek, které tak mohou zpočátku neznatelně, ale prokluzovat. Tak dochází k jejich nadměrnému zahřívání, které o to více zahřívá olej, jenž se i hůře chladí v chladiči, který obtéká i menší množství v létě často rozpáleného vzduchu. Pálení obložení lamel tak začíná.

Takový režim neprospívá ani motoru, který má sice "dole" kroutícího momentu na rozdávání a tím budí dojem, že podtočený není, ve skutečnosti však hodnota optimálního kroutícího momentu (i příznivé spotřeby paliva) leží někde o 1000 otáček výše.

Při jízdě na OD mimo obec po dnes stále ucpanějších silnicích se sice tak často nerozjíždíme a nepálíme obložení brzdových pásů, ale zato nevědomky nutíme převodovku aby odemykala a zamykala měnič (taktéž namáhání třením), nebo i řadila neustále mezi čtvrtým a třetím rychlostním stupněm. Při rychlosti 90 km/h však motor při OD točí jen něco málo kolem 1800 - 2000 otáček, což stále ještě nebývá optimální oblast krouticího momentu, při níž má motor nejvyšší účinnost při nejnižší spotřebě paliva. Z výše uvedeného tedy zákonitě vyplývá, že střídmým používáním režimu overdrive - Déčka v kroužku - dosáhneme vyšší životnosti a šetrného přístupu k převodovce i k motoru, který se nám za to odvděčí menší žíznivostí.

Za jízdy, v případě, že nastala situace vhodná, pro možnost použití režimu OD, učiníme tak nejlépe s mírně odlehčeným pedálem plynu, a nebo ještě v okamžiku, kdy teprve rozjíždíte třetí převodový stupeň (Například při najíždění na dálnici se silnějším provozem, kdy musíte ještě v připojovacím pruhu zrychlit, abyste se plynule zařadili do rychleji jedoucího proudu vozidel, je ideální právě v okamžiku akcelerace na trojku přesunout páku voliče bez ubrání plunu na OD. Nestane se vůbec nic, pouze po dosažení požadované rychlosti, po ukončení zrychlování, převodovka sama zařadí 4. rychlostní stupeň a následně zamkne měnič.)

V obráceném pořadí, když chceme ukončit použití režimu OD a nechat převodovku řadit pouze tři rychlostní stupně, je nejvhodnější okamžik k přesunutí páky voliče tehdy, kdy rychlost klesne natolik, že převodovka sama čtyřku opustí a je zařazen kterýkoliv z nižších rychlostních stupňů (například při dojetí ke koloně stojících, nebo pomalu jedoucích vozidel, je spousty času na to, abychom pákou voliče posunuli o zoubek vedle.) Vypnutí OD a přeřazení na trojku při vyšší rychlosti je sice možné, ale převodovka je při něm poměrně hodně namáhaná. Pokud to tedy již musíme udělat a chceme to provést co nejšetrněji, je vhodné to udělat v mírném tahu, například ve stoupání, kde by to sice ještě nějakou chvíli převodovka na OD vydržela, ale charakter provozu je již při další jízdě pro režim OD nevhodný.

U vozidel s elektronicky řízenými automaty již bývá aktivace OD vyřešena tlačítkem na palubní desce nebo přímo na páce voliče, takže je přepínání režimů velmi snadné a jednoduché (OVERDRIVE ON - OFF), navíc hlídané elektronikou, která již dokáže pokusy o nešetrné zacházení eliminovat.

Shrnutí:

Šetrné zacházení s plynem, především při řazení z 1 na 2 a do rychlosti 100 km/h jízda pouze na maximálně 3. rychlostní stupeň (D) znamená menší namáhání převodovky, její vyšší životnost a také nižší spotřebu paliva dosaženou provozem motoru blíže otáček hodnoty maximálního kroutícího momentu. Vyvarovat se používání OD při ježdění po městě (fakt to nemá smysl). Z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že ve městě je rozdíl jen v tom, že vám na palubce svítí místo D v kroužku obyčejné D (nebo trojka - záleží na označení vaší řadicí stupnice) a mimo obec si díky tichému chodu motoru vlastně ani neuvědomíte, že jedete "jen" na trojku. Stejně tak vás příjemně překvapí, jak hbitě vozidlo zrychluje, když hodláte předjíždět. Jak by také ne, když převodovka dělá o jeden nebo dva úkony méně a motor je již blízko otáček, při kterých se začíná teprve něco dít!

Pro úplnost se zmíním důležité pravidlo: Režim OD se vůbec nepoužívá při tažení přívěsů !

Zbývají již jen režimy:

"2" - převodovka řadí pouze první a druhý rychlostní stupeň. V návodech k použití automobilu - v továrních manuálech dodávaných k vozidlu - je pro tento režim uváděn příklad, kdy jedete horským úsekem s prudkými serpentinami, před kterými ubíráte plyn, abyste ho opět přidali a ten kopec vůbec tou dvojkou vyjeli. Pokud byste měli zařazen režim D (3 rychlosti) a zdolávali strmé stoupání dvojkou, při každém ubrání a přidání kvůli zatáčce by převodovka přeřazovala na trojku a zpět. Je tedy zcela logické řazení trojky zamezit navolením režimu "2" a motor nechat raději volně točit o něco více (bude Vám za to v duchu děkovat).

Při jízdě s kopce se pak při tomto režimu projevuje přeci jen o trochu více brzdný účinek motoru. Důvod řazení dvojkového režimu je tedy podobný jako u výše uvedeného OD a trojky, avšak při rychlostech podstatně nižších.

"1" - režim, pro popojetí na velmi krátkou vzdálenost a to zejména za extrémních podmínek, například vyproštění vozidla z písku, bláta, hlubokého sněhu nebo na velmi kluzkém a zledovatělém povrchu. Že v takových situacích není žádoucí přeřazení na vyšší rychlostní stupeň není třeba dodávat.

Děkuji Jirkovi Chroustovi ml., majiteli firmy ATST v Horních Počernicích, který mi potvrdil moje názory a doplnil je odbornými informacemi při diskuzi, která mě inspirovala k napsání tohoto pojednání.

neuspeed
Příspěvky: 452
Registrován: 08 črc 2006 13:41
Bydliště: Ochoz u Brna

Re: Aktuální fota vašich aut.

Příspěvek od neuspeed »

Článek sem nepsal já našel sem ho kdysi někde na netu když sem si koupil první automat a zajmalo mě jak správně sním zacházet 8)

Conscious
Příspěvky: 2191
Registrován: 26 čer 2005 08:06

Re: Aktuální fota vašich aut.

Příspěvek od Conscious »

Paráda,konečně vím co OD znamená a jak na to. 8) 8) Na 7er.cz byl návod na to jak řadit a jak se o automaty starat,pohledám a plácnu to sem taky,to se myslím taktéž neztratí. Pánové každopádně dík moc za rady. :) 8) :pifko:

Eště edit: Výměna oleje... u sedmiček bylo docela častým jevem že po výměně oleje majitelé najeli tak 1000km a převodovka šla do kopru,i na nich jsou nálepky "DO NOT REMOVE!" atd. Otázkou samozřejmě je i co tam nalili a jak to udělali... ale svého času to bylo populární téma a pro mě docela problém jestli to udělat a riskovat podělání převodovky nebo to neudělat a trpět jak kope. Tady situace nejspíš bude jiná,takže ten olej zkusím i když teda to auto řadí absolutně sametově,ani to neslyším. Musím se samozřejmě ještě podívat po náhradních dílech... jak jsou sehnatelný,za kolik a tak. 8)
Naposledy upravil(a) Conscious dne 24 pro 2010 11:48, celkem upraveno 1 x.
BMW E21 318i M10B18 77KW '81, E36 Compact 316i M43B16 75KW '94, E65 735i N62B36A 200KW '01

Rudi
Moderátor
Příspěvky: 11957
Registrován: 22 srp 2004 13:03
Bydliště: OK
Kontaktovat uživatele:

Re: Aktuální fota vašich aut.

Příspěvek od Rudi »

plácněte si to do svýho tématu, jak jezdit s automatem 8)
VW - Very Wonderful
ALUSADY.CZ - originální alu kola na Váš vůz
Dovoz vozidel, odtahy z celé EU, STK

Conscious
Příspěvky: 2191
Registrován: 26 čer 2005 08:06

Re: Aktuální fota vašich aut.

Příspěvek od Conscious »

Rudi jako mod to umíš... přesuň to tam,chápu že to sem nepatří,ale je to důležitý docela. 8)
BMW E21 318i M10B18 77KW '81, E36 Compact 316i M43B16 75KW '94, E65 735i N62B36A 200KW '01

Uživatelský avatar
m.artty
Moderátor
Příspěvky: 8238
Registrován: 23 čer 2009 22:23
Bydliště: Litvínov
Kontaktovat uživatele:

Re: Aktuální fota vašich aut.

Příspěvek od m.artty »

Zlatej manuál, jak to tak čtu, tak bych s autematem asi neuměl jezdit :lol: nemám rád zbytečně složité věci :D
Současnost: Kadett E 2,0 GSi cabrio & Calibra 2,5 V6 & Omega B 2,5 TD
Minulost: Astra F 1,7 TD, Astra F 1,4 16V sedan, Kadett E 1,6 cabrio, Kadett E 1,6i cabrio, Golf II 1,6D, a pár Kadet na díly

Uživatelský avatar
V12
Moderátor
Příspěvky: 5677
Registrován: 08 říj 2004 14:34
Kontaktovat uživatele:

Re: Aktuální fota vašich aut.

Příspěvek od V12 »

neuspeed píše:Článek sem nepsal já našel sem ho kdysi někde na netu když sem si koupil první automat a zajmalo mě jak správně sním zacházet 8)
Diky :wink:
R6 twin turbo + V10 + V12

Uživatelský avatar
Eiffel
Moderátor
Příspěvky: 5541
Registrován: 13 říj 2004 10:14
Bydliště: Hodně nestálé Anamnéza: Magor
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak jezdit s automatem

Příspěvek od Eiffel »

V12 píše:
neuspeed píše:Stím OD jak psali město a okresky kde nejedeš tak rychle zapinat spíš tak na dálnici.A hlavně bych vyměnil olej a filtr v tom automatu lidi sou prasata a serou nato.
Muzu dotaz? takze je to vicemene jako 2kvalt s tim, ze na dalnici to muze radit 3-4? nako tomu nerozumim :? a co se tam nici tim, ze by to radilo 3-4? mel jsem nekolik automatovych aut a o tomhle jsem nikdy nic neslysel, to je nejaka specialita us aut? Diky
Ne, na normální ježdění to má 4 rychlosti, čtyřka má overdrive. Ta zamyká měnič, takže se převodovka v tu chvíli chová jako manuál a nemá žádný prokluz. To se používá na dálnici a nebo na dlouhý státovce, kde nebudeš potřebovat podřezovat. Zpravidla pokud ti rychlost neklesne pod 80 km/h. Ty zámky měniče se samozřejmě opotřebovávají.

Druhá věc jsou maximální rychlosti. Koukněte se pod auto, jestli je tam chladič oleje převodovky. Převodovka je stavěná na dlouhodobě 130 km/h, ale pokud pojedeš víc, tak se upeče.
Cadillac seville V8 4.6 :D
zatím ještě žiju...

Uživatelský avatar
Eiffel
Moderátor
Příspěvky: 5541
Registrován: 13 říj 2004 10:14
Bydliště: Hodně nestálé Anamnéza: Magor
Kontaktovat uživatele:

Re: Aktuální fota vašich aut.

Příspěvek od Eiffel »

Conscious píše:Paráda,konečně vím co OD znamená a jak na to. 8) 8) Na 7er.cz byl návod na to jak řadit a jak se o automaty starat,pohledám a plácnu to sem taky,to se myslím taktéž neztratí. Pánové každopádně dík moc za rady. :) 8) :pifko:

Eště edit: Výměna oleje... u sedmiček bylo docela častým jevem že po výměně oleje majitelé najeli tak 1000km a převodovka šla do kopru,i na nich jsou nálepky "DO NOT REMOVE!" atd. Otázkou samozřejmě je i co tam nalili a jak to udělali... ale svého času to bylo populární téma a pro mě docela problém jestli to udělat a riskovat podělání převodovky nebo to neudělat a trpět jak kope. Tady situace nejspíš bude jiná,takže ten olej zkusím i když teda to auto řadí absolutně sametově,ani to neslyším. Musím se samozřejmě ještě podívat po náhradních dílech... jak jsou sehnatelný,za kolik a tak. 8)
servisní interval na převodovce je různý, já mám 40.000 na výměnu. Nikdy se nemění celá náplň, takže je nutný dodržet přesně značku a viskozitu oleje, který tam byl před tím. Vyměňuje se tak 1/3 náplně. Je potřeba vyměnit i filtr.

Nech si olej zkontrolovat od někoho, kdo tomu rozumí, protože častá výměna oleje naopak škodí lamelám, protože ten olej je agresivní.

Odkud jsi? Pár lidí, který tady ameriky umí tu je a většinou to jsou lidi z USmotors. V Praze jezdím ke Karlovi z Cadillac clubu. V Hradci je Honza, v brně Robertone, na západě Baronet
Cadillac seville V8 4.6 :D
zatím ještě žiju...

Uživatelský avatar
Eiffel
Moderátor
Příspěvky: 5541
Registrován: 13 říj 2004 10:14
Bydliště: Hodně nestálé Anamnéza: Magor
Kontaktovat uživatele:

Re: Aktuální fota vašich aut.

Příspěvek od Eiffel »

m.artty píše:Zlatej manuál, jak to tak čtu, tak bych s autematem asi neuměl jezdit :lol: nemám rád zbytečně složité věci :D
automat je na ježdění jednoduchej. Zkrátka je potřeba jen vědět, jak a kam jedeš. Pokud jedeš krátkou trasu po městě, zařadíš proste jen "D", když jedeš mimo město nějakou dálku, tak OD a o automat se cestou nestaráš.

Pokud si nekouím nějaký sporťák, manuál už nechci ani vidět :D
Cadillac seville V8 4.6 :D
zatím ještě žiju...

Conscious
Příspěvky: 2191
Registrován: 26 čer 2005 08:06

Re: Jak jezdit s automatem

Příspěvek od Conscious »

Eiffel: Dvůr Králové... Takže poblíž je Hradec. 8)
BMW E21 318i M10B18 77KW '81, E36 Compact 316i M43B16 75KW '94, E65 735i N62B36A 200KW '01

milosh
Administrátor
Příspěvky: 8033
Registrován: 03 úno 2004 13:57

Re: Jak jezdit s automatem

Příspěvek od milosh »

Mame doma 2 automaty a jezdime jen na D celou dobu a no problem, na jednom najeto cca 60t za 5 let na druhym za rok cca 17t :)

Mam nazor jako Eiffel, automat je strasne pohodlnya jelikoz jezdim dost ve meste tak je to opravdu k nezaplaceni a clovek i ten litr navic ve spotrebe obetuje 8)

Conscious
Příspěvky: 2191
Registrován: 26 čer 2005 08:06

Re: Jak jezdit s automatem

Příspěvek od Conscious »

Taky už nechci manuál. Jezdím s ním teda v pracovním autě takže nemám problém skočit do všeho,ale ta pohoda je prostě k nezaplacení. Nastartuješ,kopneš tam D a můžeš ošahávat slečnu sedící vpravo nebo se třeba dloubat v nose... :lol: :mrgreen: A když to má tempomat tak navíc prostě jen točíš volantem,nic víííc. :)
BMW E21 318i M10B18 77KW '81, E36 Compact 316i M43B16 75KW '94, E65 735i N62B36A 200KW '01

Uživatelský avatar
Eiffel
Moderátor
Příspěvky: 5541
Registrován: 13 říj 2004 10:14
Bydliště: Hodně nestálé Anamnéza: Magor
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak jezdit s automatem

Příspěvek od Eiffel »

milosh píše:Mame doma 2 automaty a jezdime jen na D celou dobu a no problem, na jednom najeto cca 60t za 5 let na druhym za rok cca 17t :)

Mam nazor jako Eiffel, automat je strasne pohodlnya jelikoz jezdim dost ve meste tak je to opravdu k nezaplaceni a clovek i ten litr navic ve spotrebe obetuje 8)
pozor, ale ty máš určitě už s elektronickým OD a nebo bez OD, a to je velký rozdíl ;-)

Já mám elektro OD, ale stejně dávám OD až při vyšších rychlostech, protože to připojování a odpojování OD není komfortní a mám tu převodovku rád.
Cadillac seville V8 4.6 :D
zatím ještě žiju...

milosh
Administrátor
Příspěvky: 8033
Registrován: 03 úno 2004 13:57

Re: Jak jezdit s automatem

Příspěvek od milosh »

Ja mam klasiku 4-rychlostni, zadna elektronika jako nove automaty.

Uživatelský avatar
Eiffel
Moderátor
Příspěvky: 5541
Registrován: 13 říj 2004 10:14
Bydliště: Hodně nestálé Anamnéza: Magor
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak jezdit s automatem

Příspěvek od Eiffel »

milosh píše:Ja mam klasiku 4-rychlostni, zadna elektronika jako nove automaty.
tak to máš asi úplně bez OD
Cadillac seville V8 4.6 :D
zatím ještě žiju...

milosh
Administrátor
Příspěvky: 8033
Registrován: 03 úno 2004 13:57

Re: Jak jezdit s automatem

Příspěvek od milosh »

No taky proto jsem to chtel :mrgreen:

Uživatelský avatar
Eiffel
Moderátor
Příspěvky: 5541
Registrován: 13 říj 2004 10:14
Bydliště: Hodně nestálé Anamnéza: Magor
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak jezdit s automatem

Příspěvek od Eiffel »

milosh píše:No taky proto jsem to chtel :mrgreen:
Hele, napiš mi jaký máš auta v tom automatu, myslím že tam bude už plně automatický OD, takže tam ten rychloběh bude, jen už se o to stará elektronika ;-)
Cadillac seville V8 4.6 :D
zatím ještě žiju...

milosh
Administrátor
Příspěvky: 8033
Registrován: 03 úno 2004 13:57

Re: Jak jezdit s automatem

Příspěvek od milosh »

Astra G 1.6 16V + Astra H 1.8 16V

Uživatelský avatar
Beaver
Příspěvky: 6553
Registrován: 17 srp 2004 09:01

Re: Jak jezdit s automatem

Příspěvek od Beaver »

milosh píše:Ja mam klasiku 4-rychlostni, zadna elektronika jako nove automaty.
Tak já ti nevím, ale Toyotí automaty mají vypínač overdrive nejmíň od devadesátýho a v kRAVce ho mám samozřejmě taky. Takže ty tvoje převodovky jsou rozhodně novější a určitě elektronický, to je bez debat.
milosh píše:Mame doma 2 automaty a jezdime jen na D celou dobu a no problem, na jednom najeto cca 60t za 5 let na druhym za rok cca 17t :)
Málo, problémy případným špatným používáním se projeví až to bude mít tak 100 tkm, je to zákeřný :)
Toyota Supra 2.5 twin turbo (208 kW/360 Nm)
Lexus RX400h 3.3 VVTi '06 (205 kW/418 Nm)
Lexus NX300h 2.5 Hybrid '16 (145 kW/207 Nm)
Lexus IS200 2.0 VVTi (115 kW/200 Nm)
"Vždycky můžete spát v autě, ale nikdy nemůžete řídit dům"

Uživatelský avatar
Eiffel
Moderátor
Příspěvky: 5541
Registrován: 13 říj 2004 10:14
Bydliště: Hodně nestálé Anamnéza: Magor
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak jezdit s automatem

Příspěvek od Eiffel »

milosh píše:Astra G 1.6 16V + Astra H 1.8 16V
chevy cobalt a Pontiac P5 maj stejný agregáty u toho Háčka, takže tam je stopro elektronický řízení převodovky a tam jen zařadíš D a jezdíš. Ale OD se tam řadí už samo.

Jak to tam máš se servisním intervalem převodovky? Jak často měníš náplň?
Cadillac seville V8 4.6 :D
zatím ještě žiju...

Uživatelský avatar
V12
Moderátor
Příspěvky: 5677
Registrován: 08 říj 2004 14:34
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak jezdit s automatem

Příspěvek od V12 »

u bmw je to od nakyho 1986 rizeno elektronikou...proto mi to prislo cely naky "divoky" :D
R6 twin turbo + V10 + V12

Uživatelský avatar
Eiffel
Moderátor
Příspěvky: 5541
Registrován: 13 říj 2004 10:14
Bydliště: Hodně nestálé Anamnéza: Magor
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak jezdit s automatem

Příspěvek od Eiffel »

V12 píše:u bmw je to od nakyho 1986 rizeno elektronikou...proto mi to prislo cely naky "divoky" :D
tak oni se američani nechtěli zbavit spolehlivosti, takže aby to bylo co nejjednodušší, tak tam elektronika je až u novějších aut.

I na švagrově probe I, rok 1991 je plně mechanický OD a to je v podstatě japonec a i na Probe II 1996 jsem měl mechanický OD, který měl ale možnost elektronicky vypnout ;-)

Takže ono jak na čem. A elektronický automaty u BMW budou až na těch vyšších řadách, ne?
Cadillac seville V8 4.6 :D
zatím ještě žiju...

milosh
Administrátor
Příspěvky: 8033
Registrován: 03 úno 2004 13:57

Re: Jak jezdit s automatem

Příspěvek od milosh »

Ajfelo: Olej v prevodovce jsem menil u obou aut letos, u gecka najeto 120t, u hacka 90. Dalsi vymena by mela byt zase po 100t cca, ale to predpokladam ze uz ani jedno z tech aut mit nebudu :)

Ale kdyby neco mam 30km od baraku kamose co aut. prevodovky opravuje takze jsem v klidu 8)

Uživatelský avatar
V12
Moderátor
Příspěvky: 5677
Registrován: 08 říj 2004 14:34
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak jezdit s automatem

Příspěvek od V12 »

Eiffel píše:
Takže ono jak na čem. A elektronický automaty u BMW budou až na těch vyšších řadách, ne?
v tom 86 to zaclo u sedmy vcetne adaptace...pak se to dostalo i do petek :wink:
R6 twin turbo + V10 + V12

Odpovědět

Zpět na „Poruchy, závady, rady, tipy“