bohatost směsi vs volnoběh

Vše o úpravách motorů a vyfuků.

Moderátoři: Fáboš, Bohuš, Kane13, Ritchma, Libor12, Tom_

Uživatelský avatar
JRD McLAREN
Příspěvky: 4074
Registrován: 16 črc 2006 21:39
Kontaktovat uživatele:

Re: bohatost směsi vs volnoběh

Příspěvek od JRD McLAREN »

to je mi jasneee...
asi je to najlepsie ladit na brzde, a sedovat ci rastie krutak.. (na ceste si to viem dost tazko predstavit..)
ale proste mam pasmo otacok, kde su detonacie pocutelne iba v inom frekvencnom pasme (vyssia harmonicka)..
a v tejto vemske sa mi to podarilo rozchodit iba tak, ze retard step bolo po 1st
max retard 10 ..
a pri detekcii detonacii, ecu zhodila predzapal hned o 10st. a uz to tak ostalo po celu doby jazdy..

zato sa pytam...
Člen Klubu Šlapacích Moskvičov
IMF Master Ignition Forum - http://imfsoft-forum.eu/

TomGTI
Příspěvky: 43
Registrován: 12 lis 2009 15:19

Re: bohatost směsi vs volnoběh

Příspěvek od TomGTI »

Ano jedná se o Saxo.Podle lambdy jsem volnoběh u zahřátého motoru nechal na AFR něco kolem 13,6:1-13,8:1 tak jako u druhého motoru.Takže to by mělo být v normě bohatosti,proto mě zarazilo to že to nestačí obohatit při studeném startu o těch 30-35procent.Jak jsem psal výše rok to fungovalo na sériovou jednotku,to jenom na tvou otázku ohledně stavu motoru,tady by příčina být neměla,pokud motor po ohřátí funguje normálně.Uznávám že auto jsem už koupil z vačkami a ještě jsem se nedostal na jejich přeměření a nastavení abych vůbec zjistil co tam je ale předpokládám že předchozí majitel když je tam dával tak je i nastavoval,případně zkusím až se někdy dostanu na brzdu pohýbat z roz.kolama,Saxo má stav.kola už v sérii.

Problém je už v samotném startu kdy motor nechce ani chytit.Taky mě zaráží to že to nechce chytit ani když trochu přidám plyn a pootevřu klapku pak to střílí do sání.

Proto jsem tu dal obrázky těch dvou tabulek,jestli mám spíše přidávat v té korekční tabulce nebo přidat ještě více v té samotné tabulce pro start.Napadlo mě že když jsem to obohatil o 100procent jestli už to zase není moc a motor se nezahlcujee palivem ale podle mě tam nemá co hořet,takže to vypadá že to chce asi ještě obohatit i když se mi to zdá hodně.

Tonda-B
Příspěvky: 35
Registrován: 08 črc 2011 14:53

Re: bohatost směsi vs volnoběh

Příspěvek od Tonda-B »

Víš co?
Já bych rád učinil úvodní prohlášení:

Pokud se tě na něco ptám, není to proto, abych tě napadal nebo urážel.
Ptám se proto, že je dobré to vědět, aby bylo možné si učinit obraz o věci a rozumně poradit.

Zažil jsem Saxo 1,6 pro sk.N s ŘJ Euro-1 a přepínáním Vanosu, pracoval jsem s ŘJ, kterou používáš - u autocrossového 4,0l V8 motoru.

A rád bych ti pomohl, už proto, že mi to nedá moc práce.
Ale mám postupně pocit, že moje otázky vnímáš jako skryté urážky a zdráháš se na ně odpovědět.
A tak to pracné začíná být.

Mýlím se?
Byl bych rád.

Dobrá takže teď už víme, že motor nechytá a že jsme zase u té včerejší startovací tabulky.
Můžeš mi ukázat, jak ji máš vyplněnou?
Při startování je sice předstih pevný, ale stejně by mě zajímalo, jaký ho máš v hlavní mapě na volnoběh.

A ještě 2 otázky (opět bez jakékoliv skryté urážky):
- Firing tooth under 500 RPM máš nastavený na 1 ?
- kdy jsi naposledy kalibroval TPS?

TomGTI
Příspěvky: 43
Registrován: 12 lis 2009 15:19

Re: bohatost směsi vs volnoběh

Příspěvek od TomGTI »

Narovinu řeknu že to o co se snažím je na amatérské úrovni,snažím se o to co nevíce si udělat sám na jednu stranu že mě to zajímá a chtěl bych se dozvědět a naučit co nejvíce a druhá strana věci je že prostě nemám tolik peněz to někomu vrazit a říct ať to udělá profesionál.Moje zkušenost v ČR je zatím taková že lidé v tomto oboru jsou arogantní a absolutně nemají zájem z někým debatovat či poradit.Takže jsem se vždycky raději ptal na nějáké obecné informace které jim nebyly moc proti srsti a raději nezacházel do detailů,pro ně jsem byl hloupý amatér.Takže mě bylo jasné že i tady asi nebude mít cenu ptát se na nějáké konkrétní údaje,jelikož stejně ten kdo má nějáké zkušenosti se o ně podělit nebude mít zájem.Jsem rád že jsem se mýlil a narazil na někoho kdo má zájem pomoct,za to velice děkuji.Tak snad jsem to trochu osvětlil.

Takže pal.mapa byla vytvořena pomocí té lineární lambda sondy.Předstihovou mapu jsem našel přímo na můj motor 1.6 16V akorát to auto bylo na klapkách,což by asi nemělo zásadně vadit.Samozřejmě to mělo jiné vačky,kompres.poměr atd. ale na začátek asi lepší jak nic.Chystám se na pořízení buď toho osciliskopu,nebo nějákého zařízení které by umožnilo kontolu detonací a poté odladit i předstih.mapu

Potenciometr jsem kalibroval před týdnem když jsem to poprvé zprovoznil ale kontroluju ho pokaždé když spojím jednotku s počítačem,jelikož pokud to není dobře zkalibrované tak to nedělá dobrotu.
Ten Firing tooth under 500 RPM mám nastavený na 0.

Ještě mě napadá jedna věc a to je Reference point BTDC.Když jsem zháněl nějáké informace na internetu tak jsou dva názory na nastavení.Jedni tvrdí u Bosch 60-2 že to má být 120stupňů a druzí 114stupňů.Pokud je mezi dvěma zuby 6stupňů tak to dělá ten jeden zub.Tohle mě taky není jasné.

Tady je ta předstih.mapa
předstih.JPG
A tady jsem zkoušel ten Startup.Zase jsem vycházel z nějákých hodnot z map které jsou uloženy už v programu KMS,jelikož nemám představu co bych tam měl vyplnit.
startup.JPG

Tonda-B
Příspěvky: 35
Registrován: 08 črc 2011 14:53

Re: bohatost směsi vs volnoběh

Příspěvek od Tonda-B »

TomGTI píše:Ještě mě napadá jedna věc a to je Reference point BTDC.Když jsem zháněl nějáké informace na internetu tak jsou dva názory na nastavení.Jedni tvrdí u Bosch 60-2 že to má být 120stupňů a druzí 114stupňů.
Fajn.
Je mi jasné, děkuji, pokračujme.

To, co tě napadlo je správné a tím musíš začít.

Jinak nebudeš vědět, jaký předstih doopravdy jedeš.
Uvidíš sice v mapě třeba 20 stupňů, ale můžeš ho mít třeba doopravdy o 10 stupňů výš nebo níž - ten skutečný předstih - kdy svíčka skutečně zapálí.
To sice nevadí, když pořizuješ data na brzdě, ale vadí to, když chceš nějakou mapu převzít.

No a tohle nastavení reference point slouží k tomu, aby konkrétní předstih byl stejný s tím, který máš napsaný v mapě.

A nastavovat to podle nějakých údajů z nějakého motoru na netu není vhodné.
Musíš si vzít stroboskopickou lampu a nablikat si to přesně podle tvého motoru.

No a jestli nablikáš předstih na ohřátém motoru a bez korekcí s ref.pointem nastaveným 120 třeba 10 stupňů před horní úvratí (první válec), když v mapě v prvním sloupci máš na řekněme 1500 otáčkách (4.řádek tvé mapy) 0 stupňů, měl bys ten ref.p. změnit na 130.
Pak bude mapa a skutečnost sedět a to je to, co potřebuješ v tuhle chvíli nejvíc.

Mimochodem - předstih 0 je nesmysl na každém motoru a v každém režimu hlavní mapy, ale ty jsi tím možná řešil nějaký problém, který mohl vyplynout z chybného nastavení ref.p.

Pokud se motor na volnoběhu moc houpe, tak si v mapě kolem dokola nastav stejný předstih, ať vyloučíš interpolace, třeba 5 nebo 15 stupňů a pak se nebudeš muset divit, že se ti údaje stroboskopu pořád mění.

Ten princip je pak jednoduchý - když nablikáš míň než je v mapě, ref.p snížíš o stejný počet stupňů jako je ten rozdíl.
Když je ten rozdíl do plusu, tak naopak.
Ostatně kdybys to dělal špatně, stroboskopická lampa ti to ukáže.

Tak tím začni a předělej to.

TomGTI
Příspěvky: 43
Registrován: 12 lis 2009 15:19

Re: bohatost směsi vs volnoběh

Příspěvek od TomGTI »

Ano s tím BTDC a nastavením je mi to jasné.Zkusím zjistit jaká hodnota má být na můj motor,předpokládám že to bude na všech motorech stejné pokud se jedná o stejný typ motoru a použití orig. trigger bosch 60-2.Tu zapalovací mapu jsem přebral ze stejného motoru akorát jak jsem psal tak tak byl na klapkách a výkon byl změřený na 190koní tudíž byl určitě kompletně předělaný ale na první start jsem si říkal že to bude dostačující.Jinak ty hodnoty zapalování 0stupňů od těch 1500otáček jsem nastavil záměrně,jelikož volnoběh se drží kolem 1100-1200otáček.Jinak tam byly hodnoty předstihu od těch 1500-8000otáček 35-45stupňů ale po přidání plynu a následném puštění to pomalu padalo na volnoběh,tak jsem tam dal všude nuly a po puštění plynu z otáček to pěkně rychle spadne na volnoběh

TomGTI
Příspěvky: 43
Registrován: 12 lis 2009 15:19

Re: bohatost směsi vs volnoběh

Příspěvek od TomGTI »

Viděl jsem to totiž i na jiných mapách že tam měly jen nuly,tak jsem se inspiroval a zkusil to.

Ještě s tím Ten Firing tooth under 500 RPM,ten má být nula nebo je lepší mít tam jedničku.Pokud jsem to pochopil z manuálu dobře tak tam píšou že pro vysokokompresní motory nedoporučují větší číslo než jedna ale nevím k čemu to je nebo co to ovlivňuje,díky.

Uživatelský avatar
JRD McLAREN
Příspěvky: 4074
Registrován: 16 črc 2006 21:39
Kontaktovat uživatele:

Re: bohatost směsi vs volnoběh

Příspěvek od JRD McLAREN »

tak aspon jednu linku ti posuniem..
http://www.pragos.cz/veterani/clanek.ph ... romhome=ok" onclick="window.open(this.href);return false;

a co sa tyka toho trigeru..
tak s pet007 sme pri nasich oploch dosli k zaveru,
ze jeden typ motoru mame TDC after trig. na 54st, a druhy 57st. a na nete su tiez rozdielne nazory na to..

nic mene, je tento rozdiel sposobeny konstrukciou VR cidla na kluke, teda sposobom akym cidlo odsnima
prechadzajuce zuby, a ako tento signal pochopi ECU. cize sa ti moze stat ze s cidlom od ineho vyrobcu,
budes mat rozdiel (v predzapale) v tiger signale od 3 do 6st. pri 60-2 ..
Člen Klubu Šlapacích Moskvičov
IMF Master Ignition Forum - http://imfsoft-forum.eu/

Tonda-B
Příspěvky: 35
Registrován: 08 črc 2011 14:53

Re: bohatost směsi vs volnoběh

Příspěvek od Tonda-B »

TomGTI píše:Ano s tím BTDC a nastavením je mi to jasné.Zkusím zjistit jaká hodnota má být na můj motor,předpokládám že to bude na všech motorech stejné pokud se jedná o stejný typ motoru a použití orig. trigger bosch 60-2.
Dobře.
Ale prosím, abys to nezjišťoval jinak než s pomocí stroboskopické lampy.
Ty jsi ten motor neskládal, tak nemůžeš vědět, jestli tam není trochu jiný / jinak upevněný trigger.
Ať máš 100 %-ní jistotu, že je to správně.

K referenčnímu bodu se totiž vztahuje všechno - třeba i počátky vstřiků - ale i startovací předstih, který si nastavuješ po zubech v tom Firing tooth - víc zubů, větší startovací předstih - během startování se ŘJ o předstih v hlavní mapě vůbec nezajímá.
Vždyť si to zase ověř se stroboskopem.
Nebo nastav maximum a uvidíš že ti motor, když začne chytat, skoro zastaví startér.

Ten referenční bod prostě bezpodmínečně musíš mít správně a na začátku všech prací.

Jinak si všechno postupně naladíš, pak změníš referenční bod a můžeš začít s někteými daty znovu od začátku.

Dokud tohle nebudeš mít správně, nedává dobrý smysl řešit další věci.

TomGTI
Příspěvky: 43
Registrován: 12 lis 2009 15:19

Re: bohatost směsi vs volnoběh

Příspěvek od TomGTI »

Dobře určitě stoprocentní to bude zjistit přes strob.lampu.Jelikož ale moderní motory nemají klasické rysky tak jako měly škodovky,tak asi musím také vycházet z horní úvratě.Takže si najdu horní úvrať,udělám si rysku na řemenici a pak několik rysek po třeba 5stupních tak jak to mají staré škodovky ano?

Na druhou starnu je ale fakt že pokud mám dva stejné motory které využívají ke snímání trigger 60-2 bosch který se ovšem bere ze setrvačníku a jelikož hall.snímač je pořád na stejném místě uchycený na převodovce tak by výsledek měl být pořád stejný.

Pokud nastavím velký předstih v hlavní mapě na 0zatížení a 500 otáček tak se ten motor taky skoro neotočí,jako kdyby se zasekne a pak se převazí znova.I když v nastevení "Firing tooth under 500 RPM" mám nulu

Tonda-B
Příspěvky: 35
Registrován: 08 črc 2011 14:53

Re: bohatost směsi vs volnoběh

Příspěvek od Tonda-B »

To zní rozumně - najít si horní úvrať sám.
Pokud rysku na řemenici nevidíš, udělej si bílým fixem svoji.
Obvykle stačí ji zvýraznit.
Pokud nevidíš rysky na prsou motoru, udělej si svoje.
Já nevím, jaký snímač máš, ale jestli Hallový, hraje roli a je pár stupňů rozdíl i to, jestli sis nastavil vzestupnou nebo sestupnou hranu signálu.
rising/falling edge
Možná bys mi měl ukázat, jak máš v Options stránku RPM pickup.

TomGTI
Příspěvky: 43
Registrován: 12 lis 2009 15:19

Re: bohatost směsi vs volnoběh

Příspěvek od TomGTI »

Řekl bych že tam nikde není možnost nastavit vzestupnou nebo sestupnou hranu signálu,pokud se to tedy nastavuje v programu?nebo je to umístěním čidla?Jinak čidlo je pořád na stejném místě jako u sériového motoru.

Tabulka zde
Bez názvu.JPG

Tonda-B
Příspěvky: 35
Registrován: 08 črc 2011 14:53

Re: bohatost směsi vs volnoběh

Příspěvek od Tonda-B »

Tak to máš asi magnetický snímač, když to nejde nastavovat.
Máš poslední firmware?
Nebo bys musel mít převodník, protože
z Hallového snímače leze napětí, zatímco z magnetického proud.
Ověř to, jo?
Buď je 2-pinový a mezi piny bys měl naměřit 0,5 až 2 kOhmy odpor.
Pokud má 3 piny, bude 3.pin stínění.
Ale když mezi žádnými 2 piny nenaměříš odpor, je to Hallový snímač.

Uživatelský avatar
Taboo
Příspěvky: 2759
Registrován: 26 lis 2004 18:27
Bydliště: Des Moines, IA, USA

Re: bohatost směsi vs volnoběh

Příspěvek od Taboo »

Smazano
Naposledy upravil(a) Taboo dne 20 úno 2012 11:47, celkem upraveno 1 x.
IQ stylingem nenahradis.

TomGTI
Příspěvky: 43
Registrován: 12 lis 2009 15:19

Re: bohatost směsi vs volnoběh

Příspěvek od TomGTI »

Tonda-B:zkoušel jsem dva snímače jeden byl asi ten magnetickej a druhý byl Hall tak jak jsi napsal má jeden pin a to je stínění na ten jsem nastartoval ale na ten magnet. ne,pak jsem někde našel že na KMS je potřeba na to převodník aby to jelo i na ten magnetický.Zkusím to proměřit jak jsi mě poradil.

Taboo:ano jak jsi napsal těch 5stupňů na 500RPM bylo původně na motoru z kompresí snad 13:1 nebo kolik měl Peugeot 106 Kit-car,takže na můj motor jsem to zvedl na tebou doporučených 10 a víše.Ale ještě by mě zajímala jedna věc a to že jsem viděl na sériovém motoru který ladil člověk který se tím asi zabývá dlouho jmenuje se Dave Walker a napsal myslím i nějákou knížku o Engine managment a měl na motoru při 1000ot./min. na volnoběh nastaveno 0stupňů předtihu,jednalo se o motor Peugeot 1.9 16V,klapkové tělesa Jenvey,kompr. poměr 10:1,prostě kompletně sériový motor,proč tomu tak je?Díky za rady všem kteří zde diskutují.

Uživatelský avatar
Taboo
Příspěvky: 2759
Registrován: 26 lis 2004 18:27
Bydliště: Des Moines, IA, USA

Re: bohatost směsi vs volnoběh

Příspěvek od Taboo »

Smazano
Naposledy upravil(a) Taboo dne 20 úno 2012 11:48, celkem upraveno 1 x.
IQ stylingem nenahradis.

Uživatelský avatar
JRD McLAREN
Příspěvky: 4074
Registrován: 16 črc 2006 21:39
Kontaktovat uživatele:

Re: bohatost směsi vs volnoběh

Příspěvek od JRD McLAREN »

ja teda este doplnim veci ohladne HALL a VR senzorov.

HALL - potrebuje vlastne napajanie +5V, vystup z neho su impulzy TTL,
VR - nepotrebuje vlastne napajanie, generuje sinusove striedave napatie, ako prevodnik sa pouziva LM1815 =>TTL

na prvy pohlad su tieto cidla tazko rozoznatelne..
ako voditko moze posluzit pocet vodicov, VRku stacia 2, HALLko musi mat min, 3
konstrukcne vsak mozu byt tie "plastove krabicky" uplne rovnakeeeeeeee ...
Člen Klubu Šlapacích Moskvičov
IMF Master Ignition Forum - http://imfsoft-forum.eu/

Uživatelský avatar
Taboo
Příspěvky: 2759
Registrován: 26 lis 2004 18:27
Bydliště: Des Moines, IA, USA

Re: bohatost směsi vs volnoběh

Příspěvek od Taboo »

Smazano
Naposledy upravil(a) Taboo dne 20 úno 2012 11:48, celkem upraveno 1 x.
IQ stylingem nenahradis.

TomGTI
Příspěvky: 43
Registrován: 12 lis 2009 15:19

Re: bohatost směsi vs volnoběh

Příspěvek od TomGTI »

Díky za komplexní hodnocení této jednotky.Máš pravdu nejedná se určitě o ten nejsofistikovanější produkt na trhu ale mě to přijde uživatelsky velmi jednoduché a pro mě zatím určitě dostačující.Líbila by se mě třeba jednotka Motec ale to uživatelské prostředí "DOS" mě přijde strašně složité a nepřehledné možná je to jen o zvyku.Akorát mě přijde že jsi spletl ten použivaný senzor na určení polohy horní úvratě(TDC) mě to právě jede jen na Hall senzor,má tři piny a jeden je stínění jak zde bylo již popsáno a pochopil jsem to tak z manuálu KMS že abych mohl použít ten magnetický VR nebo jak se to nazývá správně tak potřebuji ten převodník ale sériově to běží právě na Hall ale možná se pletu,musel bych tedy zjistit měřením těch pinů jaký tedy vlastně senzor mám,žil jsem v domění že mám Hall.Používám jak jsi napsal klasický Motronic-Bosch signál tedy 60-2.Motor byl původně běžel na rozdělovači ale zapalování se předělalo na wasted spark,čtyřvývodovou cívku,podlě mě je to lepší řešení než ten mechanický rozdělovač,když byla ta možnost tohle použít tak jsme do toho šli.Pro zátěž používám TPS ale běžel jsem i na MAP takže není problém ho tam dát zpět.Vstřikovače jsou 250ccm/min.,tlak paliva je 3.5bar.Podle toho co jsem zkoušel nějáké propočty je to tak na hranici únosnosti pro ty vstřikovače.To je ovšem další věc která mě zaráží když tyto motory někdo ladí tak běží na 200ccm/min. při 3barech paliva a evidentně jim to funguje ale když tady vidím diskuzi kdy je třeba doporučeno alespoň vstřikovače 270 například,jak je možné že jim to běží na 200?Širokopásmovou lambdu jsme také pořídily takže k dispozici je.Jediné co mě na této jednotce v tuto chvíli vadí je že neumí obsluhovat detonační čidlo.

Odpovědět

Zpět na „Tuning motoru + výfuky“