VAF/MAF/MAP atd.- rozdíly ve funkci, výhody/nevýhody...

Vše o úpravách motorů a vyfuků.

Moderátoři: Fáboš, Bohuš, Kane13, Ritchma, Libor12, Tom_

Uživatelský avatar
NeviM
Příspěvky: 1146
Registrován: 12 pro 2005 15:45
Bydliště: Kutná Hora
Kontaktovat uživatele:

VAF/MAF/MAP atd.- rozdíly ve funkci, výhody/nevýhody...

Příspěvek od NeviM »

Asi nejsem sam, kdo ma v tomhle dost bordel. A nikde se mi nepodarilo najit nejaky komplexni info (v češtině) o rozdilech v principech fungovani, vyhodach, nevyhodach, pouzitelnosti v ruznejch setupech (n/a vs. přeplnovani atp.), limitacích atd. Mam takovy samy utrzkovity informace se spoustou zasadnich mezer. Nemohl by to někdo nějak rozepsat, nebo hodit nějakej link, kde je to vsechno pěkně pohromadě? Předem dík za každý info.
Naposledy upravil(a) NeviM dne 30 lis 2012 19:24, celkem upraveno 1 x.
Renault Safrane BITURBO Baccara Quadra 262hp (long-term reconstruction)
Renault Safrane V6-24v Baccara manual 190hp (daily car)

Uživatelský avatar
tiesto112
Příspěvky: 48
Registrován: 29 lis 2010 10:03
Bydliště: Ústí nad Labem
Kontaktovat uživatele:

Re: VAF/MAF/MAP - rozdíly ve funkci, výhody/nevýhody

Příspěvek od tiesto112 »

Souhlas, také bych info uvítal :wink:
Alfa Romeo 166 3,0 V6 Busso

Uživatelský avatar
Rolljoin
Příspěvky: 1779
Registrován: 26 lis 2006 17:39
Bydliště: BV city?
Kontaktovat uživatele:

Re: VAF/MAF/MAP - rozdíly ve funkci, výhody/nevýhody

Příspěvek od Rolljoin »

MAF měří množství vzduchu
MAP měří tlak (podtlak) v sání
VAF nevim

Aspoň myslim :D
EX: Audi A4 Avant 1,9TDi quattro
NOW: TDpoVWa GIII

Uživatelský avatar
honza 2.0 16v
Příspěvky: 1518
Registrován: 09 říj 2005 12:41
Kontaktovat uživatele:

Re: VAF/MAF/MAP - rozdíly ve funkci, výhody/nevýhody

Příspěvek od honza 2.0 16v »

A.G.Bell v modern engine tuning pěkně pospal rozdíly.. ale ty chceš v češtině...

Uživatelský avatar
NeviM
Příspěvky: 1146
Registrován: 12 pro 2005 15:45
Bydliště: Kutná Hora
Kontaktovat uživatele:

Re: VAF/MAF/MAP - rozdíly ve funkci, výhody/nevýhody

Příspěvek od NeviM »

no ja uz se stejne posledni dobou snazim cpat do palice i tu anglictinu, pac bez ni je hledani informaci a inspiraci kurva omezujici :) ale zas mi to zabira tak 4x vic casu vzdycky nejakej text prelouskat a dohledat si vsechny terminy, preklady, tak se snazim v cestine aspon co jde :) a to je jen v knizni podobe, nebo se to da najit nekde na netu?
Renault Safrane BITURBO Baccara Quadra 262hp (long-term reconstruction)
Renault Safrane V6-24v Baccara manual 190hp (daily car)

Uživatelský avatar
crazyape
Příspěvky: 1610
Registrován: 25 říj 2005 20:55
Bydliště: doma

Re: VAF/MAF/MAP - rozdíly ve funkci, výhody/nevýhody

Příspěvek od crazyape »

Rolljoin píše:MAF měří množství vzduchu
MAP měří tlak (podtlak) v sání
VAF nevim

Aspoň myslim :D
Je to tak, jen bych ještě dodal že MAF se používá u atmosférických motorů, MAP převážně u turba ale i u atmosféry.

venca
Příspěvky: 1539
Registrován: 21 led 2008 20:50
Bydliště: Kladno

Re: VAF/MAF/MAP - rozdíly ve funkci, výhody/nevýhody

Příspěvek od venca »

crazyape píše:
Rolljoin píše:MAF měří množství vzduchu
MAP měří tlak (podtlak) v sání
VAF nevim

Aspoň myslim :D
Je to tak, jen bych ještě dodal že MAF se používá u atmosférických motorů, MAP převážně u turba ale i u atmosféry.
Takže "váha vzduchu" u přeplňovanýho motoru neni MAF,ale MAP? :?
Když se chlap vyspí s více ženami, je borec.
Když se žena vyspí s více muži, je kurva.......proč je to tak?!
Protože když klíč otevře několik zámků, je to univerzální klíč......
kdežto když zámek otevřeš vícero různými klíči, je zkurvenej zámek

Uživatelský avatar
Beaver
Příspěvky: 6553
Registrován: 17 srp 2004 09:01

Re: VAF/MAF/MAP - rozdíly ve funkci, výhody/nevýhody

Příspěvek od Beaver »

Poruším svoje pravidlo, že se technicky neangažuju jen proto, abych připomněl, že moje Supra má MAF a turbo :wink: Než tu začnete plácat hovadiny.
Toyota Supra 2.5 twin turbo (208 kW/360 Nm)
Lexus RX400h 3.3 VVTi '06 (205 kW/418 Nm)
Lexus NX300h 2.5 Hybrid '16 (145 kW/207 Nm)
Lexus IS200 2.0 VVTi (115 kW/200 Nm)
"Vždycky můžete spát v autě, ale nikdy nemůžete řídit dům"

Uživatelský avatar
NeviM
Příspěvky: 1146
Registrován: 12 pro 2005 15:45
Bydliště: Kutná Hora
Kontaktovat uživatele:

Re: VAF/MAF/MAP - rozdíly ve funkci, výhody/nevýhody

Příspěvek od NeviM »

kluci, nic ve zlym, ale pro prehlednost, nezasirejme to tu prave tema utrzkovitejma informacema, ktery vime asi skoro vsichni 8) jinak ted vedle v tematu koukam jeste na AFM, aby toho nebylo malo, to je jako Air Flow Meter, nebo co? A jaky jsou dalsi varianty zjistovani tlaku/mnozstvi vzduchu? Ja uz asi pul hodiny neuspesne hledam nejakej funkcni download ty knizky od Bella, jak o ni psal Honza, kdybyste nekdo o nejakym vedel, tak hazejte, ja kdyz nejakej najdu, tak taky hodim :)

jinak treba ja mam na biturbu MAP, ale uplne stejnej je treba na starym meganu atmo 1.6i, ale vypovidajici hodnota hovno, proto jsem prave chtel nejaky komplexni podrobny informace bez zbytecny poloomacky kolem, aby se tu pak mohl kazdej podivat a hned videl vsechno na jednom miste pohromade, s tim jsem to tema zakladal :wink:
Naposledy upravil(a) NeviM dne 04 pro 2012 03:56, celkem upraveno 1 x.
Renault Safrane BITURBO Baccara Quadra 262hp (long-term reconstruction)
Renault Safrane V6-24v Baccara manual 190hp (daily car)

Uživatelský avatar
JRD McLAREN
Příspěvky: 4074
Registrován: 16 črc 2006 21:39
Kontaktovat uživatele:

Re: VAF/MAF/MAP - rozdíly ve funkci, výhody/nevýhody

Příspěvek od JRD McLAREN »

MAF - Mass Air Flow senzor, tiez znamy aj ako "hot-wire" senzor, meria mnozstvo prietoku vzduchu (a tiez aj teplotu),
princip funkcie je na zaklade merania zmeny odporu zohrievaneho odporoveho drotu,
prud vzduchu chladi odporovy drot, rozdiel zmeny odporu = rozdiel v monzstve prietoku vzduchu

MAP - Manifold Absolute Presure senzor, meria pripadny tlak (pretlak ci podtlak) v sacom potrubi.
takisto funguje na pricipe zmeny odporu, tentokrat na zaklade zmeny posobenia tlaku - na elektronicky chip

VAF - Vane Air Flow senzor, mierne "zastarale" zariadenie, na meranie prietoku vzduchu,
princip je tiez na zaklade zmeny odporu, prudiaci vzuch komorou nam pootacal klapkou,
ktora bola naviazana na potenciometer - mechanicko-elektronicke zariadenie.
Naposledy upravil(a) JRD McLAREN dne 30 lis 2012 20:44, celkem upraveno 1 x.
Člen Klubu Šlapacích Moskvičov
IMF Master Ignition Forum - http://imfsoft-forum.eu/

Uživatelský avatar
NeviM
Příspěvky: 1146
Registrován: 12 pro 2005 15:45
Bydliště: Kutná Hora
Kontaktovat uživatele:

Re: VAF/MAF/MAP atd.- rozdíly ve funkci, výhody/nevýhody...

Příspěvek od NeviM »

super, konečně odpoved, jakou jsem si představoval, děkujem 8)
a nevis jeste co to AFM, jak se zminovali vedle blazen s kentoyou? A pak taky by me jeste zajimalo, jestli maji MAP a MAF nejaky omezeni, bud obecne, nebo jestli je treba dbat na to pri vyberu konkretniho "čidla", jako myslim, jestli to třeba od určitýho přetlaku už nezvládá, nebo tak něco? Vaf asi nema smysl řešit v dnešní době
Renault Safrane BITURBO Baccara Quadra 262hp (long-term reconstruction)
Renault Safrane V6-24v Baccara manual 190hp (daily car)

Uživatelský avatar
tiesto112
Příspěvky: 48
Registrován: 29 lis 2010 10:03
Bydliště: Ústí nad Labem
Kontaktovat uživatele:

Re: VAF/MAF/MAP atd.- rozdíly ve funkci, výhody/nevýhody...

Příspěvek od tiesto112 »

Našel sem to v knížce trošičku rozvedený jestli ti to pomůže :wink:
MAF:
Pro správnou regulaci složení palivové směsi je nzbytná informace o okamžitém množství nasávaného vzduchu v sacím traktu. Na tuto informaci reaguje řídící jednotka výstupním signálem, kterým je regulováno množství vstřikování paliva. Existuje několik provedení těchto snímačů, z nichž nejznámější je provedení se žhaveným drátkem nebo filmem (např. Bosch). Udržení jeho teploty na předem definované hodnotě je dáno velikostí napětí na snímači. Při nárůstu průtoku množství vzduchu snímačem dochází k výraznějšímu ochlazování elementu a konstantní teplotu je možno udržet pouze nárůstem napájecího napětí - jeho velikost je tak úměrná hmotnostního průtoku vzduchu.
MAP:
Jedním z parametrů pro posouzení okamžitého zatížení motoru je velikost podtlaku (resp. absolutního tlaku) v sacím potrubí za škrtící klapkou. K tomuto účelu je zde nainstalován snímač, jehož funkce je klíčová pro stanovení optimální vstřikované dávky paliva a správného předstihu. Výstupy z tohoto snímače mohou být podle typu jak analogové (napětí), tak digitální (proměnná frekvence signálu). Do této skupiny snímačů (i když to nelze považovat za úplně korektní) je možno zařadit snímače barometrického tlaku. V některých případech bývají zaintegrovány přímo do jednotky snímače tlaku v sacím potrubí. Jejich úkolem je monitorovat okolní vnější tlak a tím umožnit výpočet absolutní hodnoty tlaku v sacím potrubí nebo poskytovat údaje pro korekce v přípravě palivové směsi se změnou nadmořské výšky.
Alfa Romeo 166 3,0 V6 Busso

Uživatelský avatar
hIGGI
Příspěvky: 340
Registrován: 11 srp 2004 23:32
Kontaktovat uživatele:

Re: VAF/MAF/MAP atd.- rozdíly ve funkci, výhody/nevýhody...

Příspěvek od hIGGI »

Vyhoda MAPu pokud je pouzit pri rizeni motoru bez MAF/AFM

- je nejbliz 'motoru' a uniky tlaku 'po ceste' neregistruje a neresi (tzn, kdyz budete mit deravej intercooler nebo nekde vyskocenou hadici, furt to pobezi bez chyby, jednotka bude davat jenom tolik paliva, kolik ma tlaku v manifoldu...)

U systemu s MAF/AFM je jakykoliv unik mezi zmerenym mistem a 'motorem' chybou kterou nelze ignorovat, jednotka dava vic paliva nez koliv skutecne ma davat....

Motor s MAPem muzete provozovat s filtrem nasazenym primo na klapce, vyhodou tudiz budiz kompaktnost reseni (u zastaveb motoru kde neni prostor na MAF/AFM....

MAP neni nachylny na poruchy coz se o MAFech taky moc rict neda...
Cryogenic treatment
http://www.cryo-centrum.cz" onclick="window.open(this.href);return false;

Uživatelský avatar
NeviM
Příspěvky: 1146
Registrován: 12 pro 2005 15:45
Bydliště: Kutná Hora
Kontaktovat uživatele:

Re: VAF/MAF/MAP atd.- rozdíly ve funkci, výhody/nevýhody...

Příspěvek od NeviM »

tiesto112: pekny info, ale zase mi to vytvorilo vic otázek než odpovědí, klasika :D kua ja se musim vic skamaratit s elektrikou, takhle by to dal neslo :lol:

hIGGI: minimalne pro me moc zajimavy info, dik :) ja prave dneska koukal na jednom motoru, co se mi tu vali ve stodole, ze tam (do MAP) vede hadicka primo z manifoldu, jsem mel za to ze to bude nekde kolem klapky :)

Jeste by me zajimaly nejaky ty limity jako napriklad jestli je MAPu jedno, jestli je v manifoldu tlak 0,5, nebo treba 3 bary, nebo jestli ma kazdej nejakou hranici, kde konci.. to samy MAF :)

a taky ten AFM (Air Flow Meter, intuice mi poradila spravne celej nazev podle zkratky, z cehoz jsem docela sokovanej :D ), neco jsem si o nem ted precetl a pochopil jsem z toho, ze snima rychlost vzduchu (z niz asi spocita mnozstvi, vzhledem k danymu prurezu trubky sani, ale to je spis jen moje hurvinkovska predstava, vzhledem k mymu vztahu k elektrice, o ktery vim asi tak ze je tam plus a minus, to je zhruba vse) a ze se pouziva hlavne na dieslech, budu rad, kdyz to nekdo trochu vic rozvede a upresni :)

a jeste dodatecny dotaz, co vsechno je potreba k "predelani" MAF na MAP (krome MAP senzoru samozrejme) kdybych to chtel z nejakejch duvodu delat?
Renault Safrane BITURBO Baccara Quadra 262hp (long-term reconstruction)
Renault Safrane V6-24v Baccara manual 190hp (daily car)

Uživatelský avatar
hIGGI
Příspěvky: 340
Registrován: 11 srp 2004 23:32
Kontaktovat uživatele:

Re: VAF/MAF/MAP atd.- rozdíly ve funkci, výhody/nevýhody...

Příspěvek od hIGGI »

Na seriovem motoru pouzivam vse seriove a nemam duvod nic menit a pokud neco menit chci, tak menim jednotku....vetsina standalone jednotek pouziva prave MAP.

MAP senzory jsou ruzne, muzes mit 2 barovej (1 bar boost max) nebo i 5 barovej (4 bary boostu)
Cim mensi rozsah, tim presnejsi (stale pouzivas rozsah 0-5V)
Senzor vzdy vybiras podle toho jakej jednotka podporuje, u standalone ECU mas moznost si vetsinou nastavit kalibraci podle sveho MAPu.
Cryogenic treatment
http://www.cryo-centrum.cz" onclick="window.open(this.href);return false;

Uživatelský avatar
Libor12
Moderátor
Příspěvky: 2298
Registrován: 29 čer 2008 15:14
Bydliště: Dobříš
Kontaktovat uživatele:

Re: VAF/MAF/MAP atd.- rozdíly ve funkci, výhody/nevýhody...

Příspěvek od Libor12 »

NeviM píše:
a jeste dodatecny dotaz, co vsechno je potreba k "predelani" MAF na MAP (krome MAP senzoru samozrejme) kdybych to chtel z nejakejch duvodu delat?
existují různé DYI obvody ale většinou fungují pouze jeho tvůrci. Nemá smysl se tím zabývat a lépe je rovnou vyměnit ecu za programovatelnou.
toyota corolla gti 4a-ge 1.6 "V2" 226hp/9500rpm
IMF Master Ignition Forum - http://
imfsoft-forum.eu/


Válcová zkušebna 4X4 až do 1200HP

Uživatelský avatar
Clie
Příspěvky: 97
Registrován: 22 led 2012 10:04
Kontaktovat uživatele:

Re: VAF/MAF/MAP atd.- rozdíly ve funkci, výhody/nevýhody...

Příspěvek od Clie »

Obrázek

Obrázek

VAF a MAF je skoro stejny veci.
proste VAF je trochu "brzdi". MAF hodne rychlej.
Kdyz kouknete na grafy MAP mene citlivy nez MAF.

Uživatelský avatar
kozorozecek
Příspěvky: 618
Registrován: 02 říj 2007 21:02
Bydliště: Louny
Kontaktovat uživatele:

Re: VAF/MAF/MAP atd.- rozdíly ve funkci, výhody/nevýhody...

Příspěvek od kozorozecek »

a jak velkej je problem vymena maf za map??je li to vubec možne bez vymeny jednotky
mercedes C w202 141kw
holky a auta to je moje

Uživatelský avatar
Clie
Příspěvky: 97
Registrován: 22 led 2012 10:04
Kontaktovat uživatele:

Re: VAF/MAF/MAP atd.- rozdíly ve funkci, výhody/nevýhody...

Příspěvek od Clie »

kozorozecek píše:a jak velkej je problem vymena maf za map??je li to vubec možne bez vymeny jednotky
stejne jako http://tuning-forum.org/viewtopic.php?f=33&t=105952" onclick="window.open(this.href);return false;

Uživatelský avatar
Libor12
Moderátor
Příspěvky: 2298
Registrován: 29 čer 2008 15:14
Bydliště: Dobříš
Kontaktovat uživatele:

Re: VAF/MAF/MAP atd.- rozdíly ve funkci, výhody/nevýhody...

Příspěvek od Libor12 »

proč používat piggy back,když cena programovatelné ecu je nižší s většímí možnostmi...
toyota corolla gti 4a-ge 1.6 "V2" 226hp/9500rpm
IMF Master Ignition Forum - http://
imfsoft-forum.eu/


Válcová zkušebna 4X4 až do 1200HP

Uživatelský avatar
kozorozecek
Příspěvky: 618
Registrován: 02 říj 2007 21:02
Bydliště: Louny
Kontaktovat uživatele:

Re: VAF/MAF/MAP atd.- rozdíly ve funkci, výhody/nevýhody...

Příspěvek od kozorozecek »

to je asi pravda ale nevim proc ale furt se ji nejak bojim :-(
mercedes C w202 141kw
holky a auta to je moje

Uživatelský avatar
honza 2.0 16v
Příspěvky: 1518
Registrován: 09 říj 2005 12:41
Kontaktovat uživatele:

Re: VAF/MAF/MAP atd.- rozdíly ve funkci, výhody/nevýhody...

Příspěvek od honza 2.0 16v »

v mým případě když sem zatím nenarazil na někoho kdo by tady v CZ či někd epoblíž v evropě dokázal odladit mou seriovou ecu potřebám zvětšeného objemu motoru a jiným vačkách

na seriové ecu trvám z důvodu zachování komfortních fcí auta (komunikace ECU s bodycomputerem a naopak..jeden bez druhýho si ani neprdne -dokonce nejdou ani otevřít dveře..)...

Uživatelský avatar
Clie
Příspěvky: 97
Registrován: 22 led 2012 10:04
Kontaktovat uživatele:

Re: VAF/MAF/MAP atd.- rozdíly ve funkci, výhody/nevýhody...

Příspěvek od Clie »

Libor12 píše:proč používat piggy back,když cena programovatelné ecu je nižší s většímí možnostmi...
Dej standalone na moderni auto (bmw, audi, mini, mercedes).
Nebude fungovat nic ani abs,esp.... etc.
Piggyback, bohuzel jedine reseni.

Uživatelský avatar
Clie
Příspěvky: 97
Registrován: 22 led 2012 10:04
Kontaktovat uživatele:

Re: VAF/MAF/MAP atd.- rozdíly ve funkci, výhody/nevýhody...

Příspěvek od Clie »

honza 2.0 16v píše:v mým případě když sem zatím nenarazil na někoho kdo by tady v CZ či někd epoblíž v evropě dokázal odladit mou seriovou ecu potřebám zvětšeného objemu motoru a jiným vačkách
Zadny problemy 8)

Uživatelský avatar
honza 2.0 16v
Příspěvky: 1518
Registrován: 09 říj 2005 12:41
Kontaktovat uživatele:

Re: VAF/MAF/MAP atd.- rozdíly ve funkci, výhody/nevýhody...

Příspěvek od honza 2.0 16v »

taky se k Vám chystám 8)

v okruhu italskejch aut na Vás mám samé dobré reference a stejně mi nic jinýho nezbejvá...jen se projekt poněkud protahuje, kvůli vedlejším činnostem...

Uživatelský avatar
Taboo
Příspěvky: 2759
Registrován: 26 lis 2004 18:27
Bydliště: Des Moines, IA, USA

Re: VAF/MAF/MAP atd.- rozdíly ve funkci, výhody/nevýhody...

Příspěvek od Taboo »

Smazano
Naposledy upravil(a) Taboo dne 27 srp 2014 05:31, celkem upraveno 1 x.
IQ stylingem nenahradis.

Uživatelský avatar
JRD McLAREN
Příspěvky: 4074
Registrován: 16 črc 2006 21:39
Kontaktovat uživatele:

Re: VAF/MAF/MAP atd.- rozdíly ve funkci, výhody/nevýhody...

Příspěvek od JRD McLAREN »

no ..ale aby sme teda mali "problemy" kompletne..
pouzitie MAP na ITB ma tiez svoje uskalia... :mrgreen:
Člen Klubu Šlapacích Moskvičov
IMF Master Ignition Forum - http://imfsoft-forum.eu/

Uživatelský avatar
Taboo
Příspěvky: 2759
Registrován: 26 lis 2004 18:27
Bydliště: Des Moines, IA, USA

Re: VAF/MAF/MAP atd.- rozdíly ve funkci, výhody/nevýhody...

Příspěvek od Taboo »

Smazano
Naposledy upravil(a) Taboo dne 27 srp 2014 05:31, celkem upraveno 1 x.
IQ stylingem nenahradis.

Uživatelský avatar
JRD McLAREN
Příspěvky: 4074
Registrován: 16 črc 2006 21:39
Kontaktovat uživatele:

Re: VAF/MAF/MAP atd.- rozdíly ve funkci, výhody/nevýhody...

Příspěvek od JRD McLAREN »

Clie nehnevaj sa..
ale tvoje grafy su fakt mimo..

hodnota signalu ci uz MAP alebo MAF skutocne nieje zavisla na otackach motoru..

( aj ked teda chapem ze Clie a Taboo sa nemaju v laske .. :mrgreen: )
Člen Klubu Šlapacích Moskvičov
IMF Master Ignition Forum - http://imfsoft-forum.eu/

Uživatelský avatar
Clie
Příspěvky: 97
Registrován: 22 led 2012 10:04
Kontaktovat uživatele:

Re: VAF/MAF/MAP atd.- rozdíly ve funkci, výhody/nevýhody...

Příspěvek od Clie »

souhlasí, grafy jsou na hovno :)

Odpovědět

Zpět na „Tuning motoru + výfuky“