Street Terror Ze Středozápadu USA - MITSUBISHI ECLIPSE GSX
Street Terror Ze Středozápadu USA - MITSUBISHI ECLIPSE GSX
Mou zbraní výběru je 1991 Mitsubishi Eclipse GSX (AWD turbo), která je částí rodiny vozů, kterým se říká DSM, podle společnosti Diamond Star Motors, uzavřenou Chryslerem a Mitsubishi v 1989. Do té DSM rodiny spadají také Eagle Talon a Plymouth Laser, které jsou úplně stejná auta jako Mitsubishi Eclipse, jen s několika menšími kosmetickými rozdíly. Ačkoliv společnost Diamond Star Motors se rozpadla v 1995, Eclipse a Talony se vyráběly v DSM továrně Normal ve státě Illinois až do 1999 a jsou proto taky považovány za DSM vozy.
DSM auta - a zejména jejich turbo AWD verze - si za jejich 15 let existence vysloužily značný respekt v kruzích nelegálního silničního závodění, rally a závodech na okruzích, a jsou považovány za obávané konkurenty, kteří nemají problémy pokořit ani americké vozy s V8 motory jako třeba Chevy Corvette Z06, Camaro anebo Ford Mustang, japonské turbo vozy s větším obsahem motoru jako Toyota Supra, Nissan Skyline anebo Nissan 300ZX a taky evropská sportovní auta jako Porsche anebo Ferrari. DSM vozy prostě nemají žádné limitace a jsou schopné konkurovat úplně každému autu na ulici bez ohledu na cenovou třídu anebo velikost objemu motoru.
I přesto, že v tovární podobě turbo DSM vozy mají jen 200HP a dosáhnou jen 15ti anebo vysokých 14ti sekund v 1/4 míle, jejich motory reaguji velice příznivě na i ty základní úpravy a zvýšení výkonu o téměř 100 koní jen za investici $1000 není vyjímkou, ale spíše pravidlem. Jejich 2.0L motor s označením 4G63 byl vyvinut začátkem 80-tých let a je i do dneška považován za jeden s těch nejlepších a nejsilnějších motorů, které Japonsko kdy vyrobylo. I v úplné tovární podobě (= s těmi továrními písty, ojnicemi a klikovou hřídelí), je ten 4G63 motor schopen zvládnout přes 450HP a bez jakýchkoliv vnitřních úprav to dotáhl až do 10.5 v 1/4 mile. Ten nejsilnější 4G63 block - pořád ještě s tou tovární klikovou hřídelí (ale silnějšími písty a ojnicemi) - v současné době dosahuje 1100 HP. Ten samý 4G63 block se nachází i v japonských Galantech VR4, na jejichž platformě bylo pak vyvinuto Mitsubishi EVO a ty DSM vozy. Ten 4G63 motor se i nadále těší své slávě i v dnešním Mitsubishi EVO VIII.
I přesto, že jsem vlastnil mnoho DSM aut už od 1990, můj současný vůz byl zakoupen v roce 2000 k účelu vývoje a testování našich výrobku a prošel nespočetnými stadii až k dnešní podobě. Během těch čtyř let ten vůz měl (pokud si dobře pamatuji) okolo 10t různých turbo konfigurací, 3 motory, 5 převodovek, 4 rozdílné konfigurace podvozku, 2 intercoolery a nekonečné množství zlomených náprav a ostatních různých dílů. Cílem prostě vždy bylo najít ten další nejslabší článek toho řetězu, zesílit ho a zjistit, co opravdu funguje, a co ne. Ten vůz byl prostě vždycky považován za projekt v mezi stadiu a až tento rok začal nabývat své konečné podoby, kterou by měl plně nabýt někdy příští rok.
V současné době se vůz sestává z těchto komponentů a modifikací:
Motor:
- 4G63 2.0L blok
- eliminované balancové hřídele
- knife-edged tovární kliková hřídel
- Crower ojnice
- Wiseco 8.8:1 písty
- Total Seal pístní kroužky
- Clevite ložiska
- Toda high-volume olejová pumpa
- Upravený by-pass oleje
- vse weight-matched, balanced a blueprinted
- Vector harmonic balancer
- polyurethane motor mounts
Hlava:
- TSS Stage 3 port job
- 5-angle valve job
- Ferrea 1mm oversized ventily
- Crower ventilové pružiny
- Crower titanium retainers
- HKS 272/272 vačkové hřídele
- TSS adjustable kola vaček
- 3G hydraulic lifters
- Hall čidlo polohy vačky
- TRW kevlarový timing belt
- ARP head studs
- multi-layer metal head gasket
- eliminovane EGR valve a všechny emission controls
Turbo, indukce a výfuk:
- Turbonetics T3 exhaust manifold
- Tial 38mm wastegate
- Garrett 60-1/Stage 3 T3/T4 turbo
- Nerez tubular O2 housing
- Nerez 3" turbo-back vyfuk s DynoMax UltraFlo tlumicem
- Spearco 2-216 intercooler
- 2.5" potrubi
- Tial 50mm BOV
- TSS water injection system
- TSS intake manifold
Fuel:
- 8-gallon hlinikova fuel cell
- Aeromotive Eliminator benzinové čerpadlo
- -10AN stainless steel braided benzinové hadice
- Aeromotive benzinový filter
- Fuel Clinic fuel rail
- Bosch 850cc injectory
- Aeromotive adjustable fuel pressure regulator
- Jeg's fuel pressure gauge
Spojka:
- ACT2600 pressure plate a 6-puck sprung lamela
- TSS 4140 billet steel clutch fork
- TSS 4140 billet steel clutch rod
- RRE stainless steel braided hadice
- TSS master cylinder
- TSS ložiska pedálů spojky
Převodovka:
- Převodovka z japonského Galantu VR4 s uzavíratelným (2WD-4WD) středním differenciálem
- Vyšší první rychlostní stupeň
- Upravený druhý rychlostní stupeň s double-cone synchronizátorem
- Heavy duty synchronizátory na třetím a čtvrtém rychlostním stupni
- TSS 4140 billet steel shift forks
- TRE heavy duty shift rails
- Upravený 4-spider střední differenciál s Torrington ložiskem
- Celá převodovka a transfer case byly cryo-treated
- 1-piece hliníková hřídel
- LSD 4-bolt zadní differencial
- Raxles přední a zadní nápravy
- Upravené kabely řazení s kuličkovými ložisky
- TSS short-throw shifter
Podvozek, brzdy a karoserie:
- Eliminovana cruise control, ABS brzdy a úplně každy drát a šroub, který eliminován být mohl
- Všechny crossmembers a subframes uchyceny do chassi přes železné "bushings"
- Všechny gumové "bushings" v podvozku vyměněny za polyurethane
- Uzavřené horní a dolní control arms zadní nápravy
- Eliminované aktivní linky zadní nápravy
- RM silnější zadní sway bar
- Přední strut tower bar
- TSS předni adjustable camber plates
- KYB AGX adjustable struts a shocks (4 nastavení vpředu, 8 nastavení vzadu)
- Sprint pružiny
- 3000GT "slotted" cotouce brzd
- 2G DSM dual-piston calipers
- DNA GP Tuner 17x7.5" kola
- Kumho Ecsta Supra 712 225/45/17 pneumatiky (na ulici)
Elektronika a instrumentace:
- Řídící jednotka Haltech E6K
- 3 bar MAP sensor
- Crane HI-6DI2 ignition
- Magnecor cabely
- VDO boost gauge
- Westach EGT gauge a TRE EGT cidlo
- Autometer oil pressure gauge
- AEM wideband O2 sensor A/F gauge
- 90A alternator
Interiér:
- Vše odstraněno kromě palubní desky a panelu dveří
- Odstraněna klimatizace, topení, zadní stěrač, zadní sedadla, atd.
- Odstraněn počítač ABS brzd, G-sensor, radio, reproduktory, každá výztuha, drát a bolt, který mohl byt odstraněn
- 10-point chrome-moly steel roll cage
- Recaro sedadla
- Simson 5-point bezpečnostní pásy
- Momo volant
Karoserie:
- Odstraněny výztuhy předního a zadního nárazníku
- Baterie umístěna v kufru
- Moroso battery box a venkovní vypínač baterie
- Odstraněna anténa
- Zahlazeny díry po zadním stěrači a anténě
- Odstraněny mlhovky
- Hlinikový radiator
- TSS hliníková radiator overflow nádoba
- TSS hliníková oil catch can
- Spal slim-line 12" pusher fan
- Moroso zámky kapoty
To je myslím všechno (pokud jsem na něco nezapomněl ). Celé to auto bylo rozebráno do posledního šroubku a úplně všechno, co v něm "nebylo k potřebě" bylo vyhozeno za účelem snížení váhy. Jediným luxusem, který v tom autě byl ponechán, je posilovač řízení. Jinak to auto je celé "all business" bez ohledu na pohodlí anebo hlučnost.
V současné době se výkon motoru se pohybuje okolo 550HP a i přesto, ze vůz je schopen nízkých 10 sekund v 1/4 mile a akcelerace z 0 na 100 kmh okolo 3.5 sekund, nebyl postaven jen pro sprinty, ale zejména jako víceúčelový silniční vůz (street car), který se zúčastňuje několika SCCA a autocross akcí ročně a taky mnoha nelegálních organizovaných závodů o peníze na underground racing scéně po celém středozápadu USA, kde do dnešní doby nebyl poražen.
V dnešních dnech probíhá příprava na novou sezonu, která se zkládá z nového motoru s Aria pisty a Pauter Machine ojnicemi, Crower vačkovými hřídeli, Tilton multi-disc carbon/carbon spojkou, TSS sequential shifter, 4" výfukem, 1000cc injectory, "trochu" větším turbem Garrett GT serie s kuličkovými ložisky a případně taky přídavného "mokrého" 50HP nitrous systemu. Ten vůz bude i nadále ještě více zlehčen výměnou všech zadních oken za Lexan a fiberglass kapotou a s očekávaným výkonem motoru okolo 650-700HP by měl být schopen devítisekundových časů na 1/4 míle.
Jelikož já nejsem posedlý nějakým systematickým focením svého auta anebo nahráváním videí, tady je jen několik obrázku z různých stádií stavby tohoto auta a několika jeho komponentů v průběhu těch posledních čtyř let.
Ve všech těch videích, které byly nahrány před 2.5 lety, to auto ještě mělo plný interiér, vážilo 3200 lbs, jelo na normální benzín, nízky tlak turba a mělo jen okolo 400HP.
http://www.taboospeedshop.com/videos/Ta ... n300ZX.mpg
http://www.taboospeedshop.com/videos/Ta ... aha850.mpg
http://www.taboospeedshop.com/videos/Ta ... ki1100.mpg
http://www.taboospeedshop.com/videos/Taboo_vs_VR4.mpg
http://www.taboospeedshop.com/videos/Ta ... zda626.mpg
// Taboo zije v USA, proto je vetsina tech. terminu v originale. Pokud mate jakekoliv dotazy, nevahejte se zeptat v diskusi (pozn. Milosh)
Naposledy upravil(a) milosh dne 28 dub 2005 08:09, celkem upraveno 3 x.
-
- Příspěvky: 197
- Registrován: 16 zář 2004 15:40
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Tak to je teda těžkej mazec doufám že to někdy naloží do kontejneru a přiveze i do evropy. Na to by se dalo vybírat i vstupný, Ja mám teda na toto auto (Eagle Talon) dost nepříjemný vzpomínky. Jestli znáte cestu ze Žebětína na Brněnskej okruh. Tak po rychlém výjezdu nahoru a ještě rychlejším sjezdu dolů před poslední zatáčkou odešly brzdy a bylo to dost o ústa. To se mi stalo jen 2 x vživotě že se brzdy ohřály do běla a přestaly brzdit.
Hmmm, tak prijed do Evropy a budes tady sefTaboo píše:Dekuji za priznive komentare .
I presto, ze to auto nema v 99.9% pripadu konkurenci na ulici pri konfrontaci na semaforech, v kruzich nelegalniho zavodeni o penize je povazovano jen za "nic moc". Takovych DSM vozu jsou tady stovky, a pak tam jsou tisice jinych aut, ktere jsou o moc rychlejsi...
-
- Moderátor
- Příspěvky: 3887
- Registrován: 20 čer 2004 16:07
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Pekny
http://www.odtahnito.cz <<< Půjčovna odtahového speciálu, stačí řidičák sk. B. Nejlevnější způsob převozu vozu svépomocí. Praha, ČR i zahraničí.
Pak by Vas vycapaly a jezdili by jste velky prd a ne zavodyTaboo píše:Dik .
Ja na videa (na ulici) anebo fotky zrovna moc nejsem, protoze mi to pripada stejne nudne jako fotit anebo nahravat videa sveho baraku, ktery kazdy den vidim . Ja bych mel mit trochu zajimavejsi videa pristi rok, kde mam v planu zavodit proti 10-sekundove Nove (ktera jezdi jen na alkohol), Harley Davidson s nitrousem a taky policejnim cruiserem (coz bude asi nuda). Jinak na tech nelegalnich zavodech, kterych se zucastnuji, kamery povolene nejsou - i presto, ze bych si to nekdy pral. Nektere z tech zavodu, ktere jsem tam mel, byly uplne neskutecne... Treba proti jedne Korvete, kterou jsem spatne odhadl na 12-ti sekundovy vuz - a ta mrcha jela (jak jsem se pozdeji dozvedel) pod 9 sekund - a ja vyhral ten zavod jen proto, ze tomu chlapkovi odesel radiator a on se radeji rozhodl ztratit $500 nez 30ti tisicovy motor. Skoda, ze mnohe z tech opravdu dobrych zavodu to nikdy neudelaji na video...
- PJ
- Moderátor
- Příspěvky: 1822
- Registrován: 04 úno 2004 19:21
- Bydliště: Královské město Litoměřice
- Kontaktovat uživatele:
No to se neboj u nás má půlka aut vymlácenej katTaboo píše:He, he.. Oni by mi to auto asi okamzite zabavili a poslali ho do nejbizsiho vrakoviste, protoze pro Evropu to je asi tak nelegalni, jak to jen nelegalni muze byt. Ja bych se to dokonce odvazil nazvat vrcholem nelegalnosti . To auto nema zadny katalycky konvertor, zadnou EGR valve, zadne emission controls - a ta absence tech vyztuh narazniku taky k bezpecnosti asi moc neprida, protoze v pripade celniho narazu bych asi skoncil s tim motorem ve klinu. I tady to neni v zadnem pripade legalni, ale tady nejsou nejake technicke kontroly anebo osvedceni, ze to auto vyhovuje zakonum o znecisteni vzduchu (jako treba v Californii a nekterych jinych statech).milosh píše:Hmmm, tak prijed do Evropy a budes tady sefTaboo píše:Dekuji za priznive komentare .
I presto, ze to auto nema v 99.9% pripadu konkurenci na ulici pri konfrontaci na semaforech, v kruzich nelegalniho zavodeni o penize je povazovano jen za "nic moc". Takovych DSM vozu jsou tady stovky, a pak tam jsou tisice jinych aut, ktere jsou o moc rychlejsi...
No nazi, no red, just pure Skinhead. "diesel je víceméně stále neslušné slovo"
Taboo, no jen doufej, ze nase forum brzy neprorazi i v Americe, to bys mel po zavodech
Ale napsal jsi to cesky moc dobre, myslim, ze ani z tech technickych anglickych nazvu by si to rodily Amik nedal dohromady, co v tom aute mas
Kazdopadne kdybys psal o aute, se kterym jezdis u nas v CR, asi bych se hodne rozmyslel, zda ten clanek uverejnit
Ale napsal jsi to cesky moc dobre, myslim, ze ani z tech technickych anglickych nazvu by si to rodily Amik nedal dohromady, co v tom aute mas
Kazdopadne kdybys psal o aute, se kterym jezdis u nas v CR, asi bych se hodne rozmyslel, zda ten clanek uverejnit