Zde je můj názor:
Na vyjmenování solidních výrobců dynamometrů by pomalu stačila jedna ruka, je několik velkých, kteří ovládají svá teritoria a několik malých, kteří se přiživují na těch velkých a kopírují jejich poznatky.
Evropu jednoznačně ovládá BOSCH a MAHA.
Jižní hemisféru zase DYNO DYNAMICS (před časem založili pobočku v USA),v Evropě tuším jsou asi 3 kousky.
Ameriku MUSTANG (ale pozor v Americe je jiný uznávaný standard a to inertní dyno - na něm není možné klást jedoucímu auto odpor, nemá retardéry, proto je velice vhodné na měření výkonu vysokovýkonných aut, jejich zrychlení, pružného zrychlení, času na 1/4míle atd., ale nepoužitelné na tuning aut, oproti loading type dynos s retardéry.)
Firma DASTEK z JAR vyrábí svá vlastní dyna vhodná pro tuning aut, velice dobrá kvalita za super cenu.
Každý výrobce nabízí ke svému dynu vlastní vychytávky (něco jako výrobci mobilů (mobil slouží k telefonování), ale mi Vám tam dáme foťák nebo MP3 přehrávač.
Obecně každá firma nabízí svá dyna v provedení 2WD a 4WD, verze s jedním nebo dvěma retardéry (vzadu 4WD), s válci různých průměrů nebo pro supervýkonné aplikace bubnová (s průměrem i 1m a více), která jsou schopná simulovat jízdu až do 320Km/h.
Viděl jsem dokonce dyno, kde se retardéry montovali na každé kolo zvlášť místo pneumatik (ty musely dolů), poněkud krkolomné řešení, výhoda chasis dyna, auta najede a měříme nebo diagnostikujem či tuníme.
Dyno je fajn, jen od něj nečekejme to co nám nemůže splnit. je toskvělí pomocník pro servisy a tuningové firmy, pro bezpečnou simulaci jízdy (při sledování TEPLOT!!!, slyšel jsem mnoho zkazek o zničení auta na dynu, ale i jsem viděl lidi, kteří s dynem pracují desítky let a vše OK, esenciální je sledovat teplotu) a odhalování problémů auta, pro live tuning, měření výkonu před a po tuningu, porovnávání výkonů jednotlivých aut.
HLAVNĚ nechtějte, aby Vám chasis dyno změřilo výkon na spojce, to prostě neumí, to co umí je velmi přesně změřit výkon na kolech. Software sice umí více či méně složitěji vyplivnout odhadovaný výkon na spojce (přidá %, vlemi užívaná je coastdown metoda nebo DD používá shootout), ale vše jsou jen dohady a to číslo není s ničím srovnatelné a na jiném dynu vám vypočtou úplně něco jiného. TAKŽE BACHA NA TO - pouze výkon na kolech je srovnatelné číslo a měla by se mu přiblížit měření na různých dynech. Pokud chcete přesně změřit výkon na spojce, nezbyde Vám než vydloubnout motor a šup s ním na motor dyno

[highlight=red]Budu moc rád až všechny co o to stojí pozvu k nám na první ročník DYNO DAYS.[/highlight] UŽIJEM SI TO!!!
jinak věřím, že je jen otázka času, kdy každý slušný servis bude mít své dyno, v sousedním Polsku, jdou letos dyna na dračku

Už teď jsem žádostiv na Vaše super reakce


