Stránka 1 z 1
Velikost (obvod) pneumatik
Napsal: 13 črc 2007 00:08
od Petr222
Zdravím, zajímalo by mě, jaký má vliv velikost (obvod) pneumatik na akceleraci a maximální rychlost. Když mám např. pneu 195/50/15 a vyměním ji třeba za 195/40/15 jak se mi změní zrychlení z 0-100 a maximálka?
Napsal: 13 črc 2007 08:08
od Fáboš
Najdi si někde na netu konfigurátor pneu, napíše ti to o kolik ti bude +- poměřovat tacho, o kolikbude menší obvod a průměr atd....
Napsal: 13 črc 2007 09:37
od Leňulka
dulezite je co mas v technicaku, pokud zachovas obvod odchylka tacha se konat nebude, das-li tam nizsi pneu, myslim ze to poznas lehce na akceleraci, smerem k lepsimu, zato se zhorsi pohodli v aute, mozna par veci jako tlumice, atd. budou tou tvrdosti lehce vic trpet, ale neni to zadny velky skok, tak mozna ani ne
Napsal: 13 črc 2007 09:50
od elviiis
Spíše doporučuju mneší kola s rozumným profile protože naše cesty jsou dost na pikaču. Samozřejmně na akceleraci to poznáš dost.
Neškodilo by napsat co máš za auto. a jakej má motor. Napč hodně lidí cpe na 2.0 ze 150koňmi 17ky apd ale na 150koní bych dal tak 13ky max 14ky aby to jelo a tak 15ky pro max rychlost některé auta maj krátkou převodovku.
A co máte všichni s tou maximálkou. Jde o to že razantně menší kola můžou udělat efekt jako by jsi měl jinej převodovej poměr ale pochybuju že teď vytočíš poslední kvalt do omezovače až to tak bude pak by ti malé kola snížili max speed. Teď jedinej rozdíl bude v tom že na pětku budeš mít třeba o 100ot více abys dosáhl stejné rychlosti tzn max otáčky na 5ku tak třeba nebudou 6tis ale 6.1tis
Napsal: 13 črc 2007 10:37
od Tomáš Marný
elviiis píše:Spíše doporučuju mneší kola s rozumným profile protože naše cesty jsou dost na pikaču. Samozřejmně na akceleraci to poznáš dost.
Neškodilo by napsat co máš za auto. a jakej má motor. Napč hodně lidí cpe na 2.0 ze 150koňmi 17ky apd ale na 150koní bych dal tak 13ky max 14ky aby to jelo a tak 15ky pro max rychlost některé auta maj krátkou převodovku.
A co máte všichni s tou maximálkou. Jde o to že razantně menší kola můžou udělat efekt jako by jsi měl jinej převodovej poměr ale pochybuju že teď vytočíš poslední kvalt do omezovače až to tak bude pak by ti malé kola snížili max speed. Teď jedinej rozdíl bude v tom že na pětku budeš mít třeba o 100ot více abys dosáhl stejné rychlosti tzn max otáčky na 5ku tak třeba nebudou 6tis ale 6.1tis
No pokud na ten 2.0 se 150ti koněma dáš 17" kola s odpovídajícím profilem pneu, abys zachoval obvod +-stejnej jako maj ty 15" tak je to snad jedno, ne? Pokud nebereme v potaz váhu.
Napsal: 13 črc 2007 10:41
od Georgerob
na akceleraci to poznat docela je..s tou maximální rychlostí bych to až tak nehrotil, přesně jak píše elviiis
jinak pro představu:
195/50 R15 má vnější průměr 576 mm..... 195/40 R15 má 537 mm
rychlost na 50% profilu v určitejch otáčkách 100 km/h...je na 40% profilu cca 93 km/h kde i otáčky budou lehce změněný..což v reálu nemáš šanci až tak extrémně zaregistrovat
Napsal: 13 črc 2007 10:45
od elviiis
no jedno to nemáš jelikož třeba 195/45 17 budou určitě větší než 195/45 15

jde o to že o co uděláš menší obvod profilem na 17ce o to mužeš udělat menší obvodi na té 15. Samozřejmně pokud ti jde o zachování obvodu kola jak má sérka tak 15 ky tak 16ky s menší gumou budou ideál. Pokud ti jde o výkon tak určitě čím menší tím lepší taky záleží na určitém vozu a jeho užití aby to zas nebylo na ůkor něčeho jiného.
Chce to vědět o jakej jde vůz a s jakou motorizací. Např na auta co 1.8 bych dával tak 13ky max 14ky an větší tak 15ky 16ky samozřejmně něco jiného jsou našláplé turba. Ale např tigra tak 13ky celica 15ky , crx tak 13 ky nebo 14ky apd
Napsal: 13 črc 2007 11:56
od lordmystic
No myslím že tahle diskuse je hodně o dohadech, tak zkusím trochu vnést světlo.
Zde je konfigurátor:
http://vbox.host.sk/index.php3
Záleží na obvodu kola celého. Pokud máte zachovaný stejný obvod, tak se nic nezmění krom lepších jízdních vlastnostech kola s větším diskem, ale o to je to zase méně pohodlné.
Takže při výměně disků za jinou velikost je dobré dodržovat přiměřenou profilovou velikost pneu kvůli celkovému obvodu a pak už jen záleží jestli chcete auto přitvrdit či zpohodlnět.
Jinak čím menší obvod kola, tím lepší např. při rozjezdech. A ohledně dalších složek valivého odporu také dost záleží na kvalitě použíté pneu. Ale myslím že pro běžné ježdění jsou to minimální rozdíly.
Napsal: 13 črc 2007 12:31
od JonnY
lordmystic píše:Záleží na obvodu kola celého. Pokud máte zachovaný stejný obvod, tak se nic nezmění krom lepších jízdních vlastnostech kola s větším diskem, ale o to je to zase méně pohodlné.
cize vyssia hmotnost vacsieho disku sa zanedbava?
Taboo píše:Vuz: Honda Civic DX
Vaha tovarnich 13" kol + pneumatik 29 lbs.
Pneumatiky 185/70-13, obvod 6'3/8".
Maximalni vykon do kol 113.6HP.
Vaha aftermarket 17" kol + pneumatik 38.5 lbs.
Pneumatiky 205/40-17, obvod 6'2-1/8".
Maximalni vykon do kol 109.8HP.
Snizeni maximalniho vykonu do kol: 3.8HP (okolo 3%). Ztraty viditelne v celem spektru RPM a rychlosti (nejvyssi ztrata - 6HP - pri 70 mph). Vykon ztracen z casti diky vyssi vaze aftermarket 17" kol a pneumatik a z casti diky trochu vetsimu obvodu aftermarket pneumatik.
Po investici nekolika dalsich stovek dollaru a instalaci svodu, vyfukoveho systemu a CAI by melo dojit k dosazeni puvodniho tovarniho vykonu.

pre upresnenie 29lbs ke cca 16kg, 38.5lbs je ca 17.3kg
priemer ostal prakticky nezmeneny, a 3% vykonu v pi**...
Re: Velikost (obvod) pneumatik
Napsal: 13 črc 2007 12:38
od lordmystic
JonnY: no chtěl bych tě vidět jak poznáš těch pár kg navíc, stačí pár litrů paliva a je to stejný. rozhodně to za ty lepší jízdní vlastnosti stojí.
Re: Velikost (obvod) pneumatik
Napsal: 13 črc 2007 12:43
od JonnY
lordmystic píše:JonnY: no chtěl bych tě vidět jak poznáš těch pár kg navíc, stačí pár litrů paliva a je to stejný. rozhodně to za ty lepší jízdní vlastnosti stojí.
si ocividne nic nepochopil.
aj ked do auta nalozis o 100kilo viac, vykon do kolies sa nezmeni.
4kila navyse na kolesach, 3% vykonu dole.
hmotnost rotujucich a neodpruzenych hmot je trosicka o inom nez par kilo bezneho zatazenia.
Re: Velikost (obvod) pneumatik
Napsal: 13 črc 2007 12:53
od lordmystic
JonnY: bereš to už hodně do extrému. výše uvedený příklad ztráty 3% výkonu porovnává 13" vs 17" což je dost podstatný rozdíl. většina lidí bude měnit spíše 16 za 15 nebo 17 za 16, tak jak se cyhstám i já a tam ten rozdíl bude minimální. opět záleží jak kvalitní disky se koupí, i ty větší mohou být lehčí!!! nezanedbatelná ja také rozhodně šíře pneu, která je také o kus širší, to má za následek vyšší spotřebu a val. odpor. o kvalitě gum už jsem psal, na tom také hodně záleží. to bys musel brát v potaz i sebemenší detail a proto říkám, že při běžné změně ráfku +-1-2" tam změnu výkonu nepoznáš, pokud opravdu nekoupíš nějakej shit ráfek a shit gumu. to už ti tam bude větší roli hrát klasická zátěž či jestli jsi natankoval aditivované palivum nebo s větším okt. číslem. ale ve výsledku máš pravdu, těžší kolo se projeví markantnějí než klasické zatížení auta.
Re: Velikost (obvod) pneumatik
Napsal: 13 črc 2007 13:00
od JonnY
podla mojich skusenosti rozdiel 16" a 17" spoznat ide
Re: Velikost (obvod) pneumatik
Napsal: 13 črc 2007 13:03
od lordmystic
JonnY: věřím že to poznat jde, ale pak máš např. i jinej obvod kola, jiného výrobce ráfků, jinou pneu, jinou šířku, atd. to se to pak dá poznat snadno. ale pokud bys zachoval vše stejné a jen změnil velikost ráfků, pak bys to podle mě těžko poznal.
Re: Velikost (obvod) pneumatik
Napsal: 13 črc 2007 15:32
od rozumik
sorry lorde, ale kecy kecy kecy.
lordmystic píše: či jestli jsi natankoval aditivované palivum nebo s větším okt. číslem.
cemu pomuze vetsi oktanove cislo?

Napsal: 13 črc 2007 15:49
od DrGis
Re: Velikost (obvod) pneumatik
Napsal: 13 črc 2007 16:33
od infinity
rozumik píše:sorry lorde, ale kecy kecy kecy.
lordmystic píše: či jestli jsi natankoval aditivované palivum nebo s větším okt. číslem.
cemu pomuze vetsi oktanove cislo?

Ze by k lepsimu vykonu u aut s vysokou kompresi?
Jinak jsou tu docela zbytecne dohady bez argumentu, obecne by se dalo rict, ze cim mensi obvod kola tim lepsi acc a horsi max a opacne u vetsich...nevim co resite. Same dohady co kdyz to a co kdyz vono...zkuste a uvidite

EDIT:
Kdyz tak moc milujete teorii, zde mate calculatory na prevody, obvody kol atd...enjoy
http://www.team-integra.net/sections/ar ... ratios.asp
http://www.team-integra.net/sections/ar ... esizes.asp
Napsal: 13 črc 2007 16:37
od DrGis
asi bude o tom, že už někteří odzkoušeli, že?

Napsal: 14 črc 2007 09:23
od Beaver
Mensi obvod opravdu zlepsi akceleraci, ale jen za predpokladu, ze to to ustoji trakce. Ja po vymene pneumatik 235/45/17 za 215/40/17 mam znacny problemrozjet se poradne pod plynem - auto okamzite hrabe, na mokru je to tutovka a po prerazeni prokluzuju spolehlive i na dvojku, byt se LSD snazi sec to jde. Obecne bych nedoporucoval zmensovat obvod kola natrvalo, bude silene promerovat tachometr (me pri 50 km/h tacho vychazi zhruba 45 km/h real, 145-150 kmh/h tacho cca 130 km/h real), blbe se pak hlidaji rychlosti kdyz to je potreba. Kazdopadne, pri zachovani obvodu kola a pouziti vetsich rafku se zvetsuje moment pusobici na kole diky posunuti materialu dale od stredu, takze o neco vetsi napor na brzdy a na motor, uz se to tu resilo, u Civica tusim vychazela vykonova ztrata mezi 3-10% pri pouziti velkych kol.
Re: Velikost (obvod) pneumatik
Napsal: 17 črc 2007 21:59
od macomb
Já zrovna jedno 150 kobylový auto vlastním a přacghod ze 15" na 17" jsem taky absolvoval.
Co se týče komfortu, rozdíl mezi 195/50 R15 a 205/40 R17 jsem skoro nezaznamenal a to jezdím po brně, kde silnice nejsou moc OK a všude koleje od šaliny.
Co se týče akcelerace, určitě to poznáte, ale není to tak drastický, při běžné jízdě zanedbatelné a na dračení na sprintech nebo okruhu je lepší si tam prdnout 15"(menší tam nedostanu, proto mluvím o tomhle rozměru)
Ale musíte brát v potaz, že váha kola se při otáčení násobí 4x, proto každý kilo navíc poznáte a navíc je většina váhy dále od osy pohybu, tudíš se odstředivá síla zvyšuje a sshoršuje akceleraci a brždění.
Re: Velikost (obvod) pneumatik
Napsal: 18 črc 2007 07:43
od Idaho
infinity píše:rozumik píše:sorry lorde, ale kecy kecy kecy.
lordmystic píše: či jestli jsi natankoval aditivované palivum nebo s větším okt. číslem.
cemu pomuze vetsi oktanove cislo?

Ze by k lepsimu vykonu u aut s vysokou kompresi?
Jinak jsou tu docela zbytecne dohady bez argumentu, obecne by se dalo rict, ze cim mensi obvod kola tim lepsi acc a horsi max a opacne u vetsich...nevim co resite. Same dohady co kdyz to a co kdyz vono...zkuste a uvidite

EDIT:
Kdyz tak moc milujete teorii, zde mate calculatory na prevody, obvody kol atd...enjoy
http://www.team-integra.net/sections/ar ... ratios.asp
http://www.team-integra.net/sections/ar ... esizes.asp
já bych trošku oponoval i max speed je odvyslá od výkonu takže jiste bude nejaká hranice, kdy výkon na kolech ponížený extremní rotující hmotou zapřičiní nižsí max speed.. vsadíš se ?
Jinak osobne mohu říci že seriové 16 obuté na 225/50 ve srovnání s 235/35/17tkama ( které byly o 1,3kg/klo těžsí ) jely na 300ps supře podstatně lépe na rozjezd, maximálku jsem nikdy nezměřil - ani v jendom případě, jelikož vždy končil tacháč - ale rozmezí otáček tachomtrové rychjlosti zhruba odpvídalo..
toliko k záměně 16tek na 17tky..
Napsal: 18 črc 2007 07:48
od lordmystic
Už jsem to tu také psal, ono pokud místo 16" dá někdo kvalitní odlehčené 17" které budou např. stejně těžké nebo lehčí než ty původní 16", navíc se na to obuje kvalitní pneu, tak věřím že tam pozorovatelný rozdíl ani nebude při rozjezdu...
Napsal: 18 črc 2007 10:57
od JonnY
lordmystic píše:Už jsem to tu také psal, ono pokud místo 16" dá někdo kvalitní odlehčené 17" které budou např. stejně těžké nebo lehčí než ty původní 16", navíc se na to obuje kvalitní pneu, tak věřím že tam pozorovatelný rozdíl ani nebude při rozjezdu...
lenze aj ked tie 17" kola vazia rovnako, su vacsie nez 16" kola. to znamena ze rovnaka hmota je posunuta dalej ku krajom kolesa. a to znamena ze maju vacsi moment zotrvacnosti. a vacsi moment zotrvacnosti znamena horsiu akceleraciu aj brzdenie
edit: ano, drahe a kvalitne vacsie disky mozu mat rovnake pripadne aj lepsie vlastnosti nez mensie disky.
lenze kolko percent ludi si kupuje kola vyhradne z estetickych dovodov a nejaku hmotnost vobec neriesi? 90-95% ?
tych ostatnych par percent si necha svoje stare kola, lebo sa im nechce kupovat superkvalitne a superdrahe disky s ktorymi im to pojede uplne rovnako ako predtym...
Re: Velikost (obvod) pneumatik
Napsal: 18 črc 2007 11:03
od lordmystic
JonnY: očividně nechápeš nebo nechceš pochopit co chci naznačit a co tvrdí i např. Idaho, tak si veď stále svou, ostatní už dávno chápou, že větší průměr ráfku automaticky neznamená vždy zhoršení akcelerece či deakcelerace, viz. výše jasný příklad.
Re: Velikost (obvod) pneumatik
Napsal: 18 črc 2007 11:17
od JonnY
lordmystic píše:JonnY: očividně nechápeš nebo nechceš pochopit co chci naznačit a co tvrdí i např. Idaho, tak si veď stále svou, ostatní už dávno chápou, že větší průměr ráfku automaticky neznamená vždy zhoršení akcelerece či deakcelerace, viz. výše jasný příklad.
obavam sa ze ten, komu tu stale nieco nedochadza si ty.
ak sa skusis pozriet na moj post, a este si ho aj precitas, tak si mozno vsimnes ze som nic take netvrdil
btw nepisal nahodou idaho ze na 16"-kach mu to zrychlovalo podstatne lepsie?
ale kludne pokracuj, bavim sa

Re: Velikost (obvod) pneumatik
Napsal: 18 črc 2007 11:21
od Bordel
lordmystic píše:JonnY: očividně nechápeš nebo nechceš pochopit co chci naznačit a co tvrdí i např. Idaho, tak si veď stále svou, ostatní už dávno chápou, že větší průměr ráfku automaticky neznamená vždy zhoršení akcelerece či deakcelerace, viz. výše jasný příklad.

:D:D:D:D:D
Idaho píše:16 s 225/50 ve srovnání s 235/35/17tkama... jely na 300ps supře podstatně lépe na rozjezd
Idaho tvrdi ze jeho 16ky jsou lepsi na rozjezd nez 17ky
JohnnY píše:ked tie 17" kola vazia rovnako, su vacsie nez 16" kola. to znamena ze rovnaka hmota je posunuta dalej ku krajom kolesa. a to znamena ze maju vacsi moment zotrvacnosti. a vacsi moment zotrvacnosti znamena horsiu akceleraciu aj brzdenie
JohnnY tvrdi ze vetsi kola zhorsuji akceleraci
Re: Velikost (obvod) pneumatik
Napsal: 18 črc 2007 11:23
od lordmystic
ok překoukl jsem se, omlouvám se. při standardních kolech podobného typu záměna za větší ráfky zhorší akceleraci i brždění. osobně si ale myslím, že při koupi kvalitních větších ráfků i pneu ten rozdíl nebude nijak drastický. takhle jsem to myslel.
Napsal: 18 črc 2007 15:26
od Beaver
Nevim, jakej vliv bude mit podle tebe kvalita rafku na posun hmoty. Obrovskou cast te hmoty co "pusobi problem" je totiz obvodova cast rafku, na kterou doseda pneumatika. Paprsky kola muzes oproti mensim kolum mit tenci, ale pri zachovani sirky pneumatiky bude i rafek stejne sirokej (nebo sirsi) a tim padem ti naroste podil hmoty ve vetsi vzdalenosti od stredu. Takze tak jako tak je to posun k horsimu co se tyka akcelerace, brzdeni a opotrebeni dilu zaveseni.
Re: Velikost (obvod) pneumatik
Napsal: 18 črc 2007 15:45
od Idaho
lordmystic píše:ok překoukl jsem se, omlouvám se. při standardních kolech podobného typu záměna za větší ráfky zhorší akceleraci i brždění. osobně si ale myslím, že při koupi kvalitních větších ráfků i pneu ten rozdíl nebude nijak drastický. takhle jsem to myslel.
no nevím, asi bych kvalitnejší kola pod 9-10tis/kus sotva hledal
psal jsem tu že rozdíl ve váze muže být zanedbatelný ( troufám si říci že tech 1,3kg rozdíl delal z nějakých 50-75% větší pneumatika než disk - bylo to váženo oboje obuté...) přesto zmeny v chování auta byly dost velké - k horšímu na 17tkách.
Nejde srovnávat šitové 16tky se suprovýmy 17tkama, mylsím že 16tky co jsme tam měl byly více než dobré ( a ty 17tky tedy krapet lepší když dosáhli takřka jejich váhy ).