Stránka 1 z 3

VAF/MAF/MAP atd.- rozdíly ve funkci, výhody/nevýhody...

Napsal: 30 lis 2012 10:56
od NeviM
Asi nejsem sam, kdo ma v tomhle dost bordel. A nikde se mi nepodarilo najit nejaky komplexni info (v češtině) o rozdilech v principech fungovani, vyhodach, nevyhodach, pouzitelnosti v ruznejch setupech (n/a vs. přeplnovani atp.), limitacích atd. Mam takovy samy utrzkovity informace se spoustou zasadnich mezer. Nemohl by to někdo nějak rozepsat, nebo hodit nějakej link, kde je to vsechno pěkně pohromadě? Předem dík za každý info.

Re: VAF/MAF/MAP - rozdíly ve funkci, výhody/nevýhody

Napsal: 30 lis 2012 13:30
od tiesto112
Souhlas, také bych info uvítal :wink:

Re: VAF/MAF/MAP - rozdíly ve funkci, výhody/nevýhody

Napsal: 30 lis 2012 15:57
od Rolljoin
MAF měří množství vzduchu
MAP měří tlak (podtlak) v sání
VAF nevim

Aspoň myslim :D

Re: VAF/MAF/MAP - rozdíly ve funkci, výhody/nevýhody

Napsal: 30 lis 2012 16:01
od honza 2.0 16v
A.G.Bell v modern engine tuning pěkně pospal rozdíly.. ale ty chceš v češtině...

Re: VAF/MAF/MAP - rozdíly ve funkci, výhody/nevýhody

Napsal: 30 lis 2012 17:29
od NeviM
no ja uz se stejne posledni dobou snazim cpat do palice i tu anglictinu, pac bez ni je hledani informaci a inspiraci kurva omezujici :) ale zas mi to zabira tak 4x vic casu vzdycky nejakej text prelouskat a dohledat si vsechny terminy, preklady, tak se snazim v cestine aspon co jde :) a to je jen v knizni podobe, nebo se to da najit nekde na netu?

Re: VAF/MAF/MAP - rozdíly ve funkci, výhody/nevýhody

Napsal: 30 lis 2012 17:49
od crazyape
Rolljoin píše:MAF měří množství vzduchu
MAP měří tlak (podtlak) v sání
VAF nevim

Aspoň myslim :D
Je to tak, jen bych ještě dodal že MAF se používá u atmosférických motorů, MAP převážně u turba ale i u atmosféry.

Re: VAF/MAF/MAP - rozdíly ve funkci, výhody/nevýhody

Napsal: 30 lis 2012 18:01
od venca
crazyape píše:
Rolljoin píše:MAF měří množství vzduchu
MAP měří tlak (podtlak) v sání
VAF nevim

Aspoň myslim :D
Je to tak, jen bych ještě dodal že MAF se používá u atmosférických motorů, MAP převážně u turba ale i u atmosféry.
Takže "váha vzduchu" u přeplňovanýho motoru neni MAF,ale MAP? :?

Re: VAF/MAF/MAP - rozdíly ve funkci, výhody/nevýhody

Napsal: 30 lis 2012 19:13
od Beaver
Poruším svoje pravidlo, že se technicky neangažuju jen proto, abych připomněl, že moje Supra má MAF a turbo :wink: Než tu začnete plácat hovadiny.

Re: VAF/MAF/MAP - rozdíly ve funkci, výhody/nevýhody

Napsal: 30 lis 2012 19:20
od NeviM
kluci, nic ve zlym, ale pro prehlednost, nezasirejme to tu prave tema utrzkovitejma informacema, ktery vime asi skoro vsichni 8) jinak ted vedle v tematu koukam jeste na AFM, aby toho nebylo malo, to je jako Air Flow Meter, nebo co? A jaky jsou dalsi varianty zjistovani tlaku/mnozstvi vzduchu? Ja uz asi pul hodiny neuspesne hledam nejakej funkcni download ty knizky od Bella, jak o ni psal Honza, kdybyste nekdo o nejakym vedel, tak hazejte, ja kdyz nejakej najdu, tak taky hodim :)

jinak treba ja mam na biturbu MAP, ale uplne stejnej je treba na starym meganu atmo 1.6i, ale vypovidajici hodnota hovno, proto jsem prave chtel nejaky komplexni podrobny informace bez zbytecny poloomacky kolem, aby se tu pak mohl kazdej podivat a hned videl vsechno na jednom miste pohromade, s tim jsem to tema zakladal :wink:

Re: VAF/MAF/MAP - rozdíly ve funkci, výhody/nevýhody

Napsal: 30 lis 2012 19:22
od JRD McLAREN
MAF - Mass Air Flow senzor, tiez znamy aj ako "hot-wire" senzor, meria mnozstvo prietoku vzduchu (a tiez aj teplotu),
princip funkcie je na zaklade merania zmeny odporu zohrievaneho odporoveho drotu,
prud vzduchu chladi odporovy drot, rozdiel zmeny odporu = rozdiel v monzstve prietoku vzduchu

MAP - Manifold Absolute Presure senzor, meria pripadny tlak (pretlak ci podtlak) v sacom potrubi.
takisto funguje na pricipe zmeny odporu, tentokrat na zaklade zmeny posobenia tlaku - na elektronicky chip

VAF - Vane Air Flow senzor, mierne "zastarale" zariadenie, na meranie prietoku vzduchu,
princip je tiez na zaklade zmeny odporu, prudiaci vzuch komorou nam pootacal klapkou,
ktora bola naviazana na potenciometer - mechanicko-elektronicke zariadenie.

Re: VAF/MAF/MAP atd.- rozdíly ve funkci, výhody/nevýhody...

Napsal: 30 lis 2012 19:46
od NeviM
super, konečně odpoved, jakou jsem si představoval, děkujem 8)
a nevis jeste co to AFM, jak se zminovali vedle blazen s kentoyou? A pak taky by me jeste zajimalo, jestli maji MAP a MAF nejaky omezeni, bud obecne, nebo jestli je treba dbat na to pri vyberu konkretniho "čidla", jako myslim, jestli to třeba od určitýho přetlaku už nezvládá, nebo tak něco? Vaf asi nema smysl řešit v dnešní době

Re: VAF/MAF/MAP atd.- rozdíly ve funkci, výhody/nevýhody...

Napsal: 30 lis 2012 20:15
od tiesto112
Našel sem to v knížce trošičku rozvedený jestli ti to pomůže :wink:
MAF:
Pro správnou regulaci složení palivové směsi je nzbytná informace o okamžitém množství nasávaného vzduchu v sacím traktu. Na tuto informaci reaguje řídící jednotka výstupním signálem, kterým je regulováno množství vstřikování paliva. Existuje několik provedení těchto snímačů, z nichž nejznámější je provedení se žhaveným drátkem nebo filmem (např. Bosch). Udržení jeho teploty na předem definované hodnotě je dáno velikostí napětí na snímači. Při nárůstu průtoku množství vzduchu snímačem dochází k výraznějšímu ochlazování elementu a konstantní teplotu je možno udržet pouze nárůstem napájecího napětí - jeho velikost je tak úměrná hmotnostního průtoku vzduchu.
MAP:
Jedním z parametrů pro posouzení okamžitého zatížení motoru je velikost podtlaku (resp. absolutního tlaku) v sacím potrubí za škrtící klapkou. K tomuto účelu je zde nainstalován snímač, jehož funkce je klíčová pro stanovení optimální vstřikované dávky paliva a správného předstihu. Výstupy z tohoto snímače mohou být podle typu jak analogové (napětí), tak digitální (proměnná frekvence signálu). Do této skupiny snímačů (i když to nelze považovat za úplně korektní) je možno zařadit snímače barometrického tlaku. V některých případech bývají zaintegrovány přímo do jednotky snímače tlaku v sacím potrubí. Jejich úkolem je monitorovat okolní vnější tlak a tím umožnit výpočet absolutní hodnoty tlaku v sacím potrubí nebo poskytovat údaje pro korekce v přípravě palivové směsi se změnou nadmořské výšky.

Re: VAF/MAF/MAP atd.- rozdíly ve funkci, výhody/nevýhody...

Napsal: 01 pro 2012 00:24
od hIGGI
Vyhoda MAPu pokud je pouzit pri rizeni motoru bez MAF/AFM

- je nejbliz 'motoru' a uniky tlaku 'po ceste' neregistruje a neresi (tzn, kdyz budete mit deravej intercooler nebo nekde vyskocenou hadici, furt to pobezi bez chyby, jednotka bude davat jenom tolik paliva, kolik ma tlaku v manifoldu...)

U systemu s MAF/AFM je jakykoliv unik mezi zmerenym mistem a 'motorem' chybou kterou nelze ignorovat, jednotka dava vic paliva nez koliv skutecne ma davat....

Motor s MAPem muzete provozovat s filtrem nasazenym primo na klapce, vyhodou tudiz budiz kompaktnost reseni (u zastaveb motoru kde neni prostor na MAF/AFM....

MAP neni nachylny na poruchy coz se o MAFech taky moc rict neda...

Re: VAF/MAF/MAP atd.- rozdíly ve funkci, výhody/nevýhody...

Napsal: 01 pro 2012 04:00
od NeviM
tiesto112: pekny info, ale zase mi to vytvorilo vic otázek než odpovědí, klasika :D kua ja se musim vic skamaratit s elektrikou, takhle by to dal neslo :lol:

hIGGI: minimalne pro me moc zajimavy info, dik :) ja prave dneska koukal na jednom motoru, co se mi tu vali ve stodole, ze tam (do MAP) vede hadicka primo z manifoldu, jsem mel za to ze to bude nekde kolem klapky :)

Jeste by me zajimaly nejaky ty limity jako napriklad jestli je MAPu jedno, jestli je v manifoldu tlak 0,5, nebo treba 3 bary, nebo jestli ma kazdej nejakou hranici, kde konci.. to samy MAF :)

a taky ten AFM (Air Flow Meter, intuice mi poradila spravne celej nazev podle zkratky, z cehoz jsem docela sokovanej :D ), neco jsem si o nem ted precetl a pochopil jsem z toho, ze snima rychlost vzduchu (z niz asi spocita mnozstvi, vzhledem k danymu prurezu trubky sani, ale to je spis jen moje hurvinkovska predstava, vzhledem k mymu vztahu k elektrice, o ktery vim asi tak ze je tam plus a minus, to je zhruba vse) a ze se pouziva hlavne na dieslech, budu rad, kdyz to nekdo trochu vic rozvede a upresni :)

a jeste dodatecny dotaz, co vsechno je potreba k "predelani" MAF na MAP (krome MAP senzoru samozrejme) kdybych to chtel z nejakejch duvodu delat?

Re: VAF/MAF/MAP atd.- rozdíly ve funkci, výhody/nevýhody...

Napsal: 01 pro 2012 08:14
od hIGGI
Na seriovem motoru pouzivam vse seriove a nemam duvod nic menit a pokud neco menit chci, tak menim jednotku....vetsina standalone jednotek pouziva prave MAP.

MAP senzory jsou ruzne, muzes mit 2 barovej (1 bar boost max) nebo i 5 barovej (4 bary boostu)
Cim mensi rozsah, tim presnejsi (stale pouzivas rozsah 0-5V)
Senzor vzdy vybiras podle toho jakej jednotka podporuje, u standalone ECU mas moznost si vetsinou nastavit kalibraci podle sveho MAPu.

Re: VAF/MAF/MAP atd.- rozdíly ve funkci, výhody/nevýhody...

Napsal: 01 pro 2012 13:02
od Libor12
NeviM píše:
a jeste dodatecny dotaz, co vsechno je potreba k "predelani" MAF na MAP (krome MAP senzoru samozrejme) kdybych to chtel z nejakejch duvodu delat?
existují různé DYI obvody ale většinou fungují pouze jeho tvůrci. Nemá smysl se tím zabývat a lépe je rovnou vyměnit ecu za programovatelnou.

Re: VAF/MAF/MAP atd.- rozdíly ve funkci, výhody/nevýhody...

Napsal: 05 led 2013 19:41
od Clie
Obrázek

Obrázek

VAF a MAF je skoro stejny veci.
proste VAF je trochu "brzdi". MAF hodne rychlej.
Kdyz kouknete na grafy MAP mene citlivy nez MAF.

Re: VAF/MAF/MAP atd.- rozdíly ve funkci, výhody/nevýhody...

Napsal: 13 led 2013 15:35
od kozorozecek
a jak velkej je problem vymena maf za map??je li to vubec možne bez vymeny jednotky

Re: VAF/MAF/MAP atd.- rozdíly ve funkci, výhody/nevýhody...

Napsal: 13 led 2013 16:00
od Clie
kozorozecek píše:a jak velkej je problem vymena maf za map??je li to vubec možne bez vymeny jednotky
stejne jako http://tuning-forum.org/viewtopic.php?f=33&t=105952" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: VAF/MAF/MAP atd.- rozdíly ve funkci, výhody/nevýhody...

Napsal: 14 led 2013 21:26
od Libor12
proč používat piggy back,když cena programovatelné ecu je nižší s většímí možnostmi...

Re: VAF/MAF/MAP atd.- rozdíly ve funkci, výhody/nevýhody...

Napsal: 14 led 2013 21:38
od kozorozecek
to je asi pravda ale nevim proc ale furt se ji nejak bojim :-(

Re: VAF/MAF/MAP atd.- rozdíly ve funkci, výhody/nevýhody...

Napsal: 15 led 2013 05:43
od honza 2.0 16v
v mým případě když sem zatím nenarazil na někoho kdo by tady v CZ či někd epoblíž v evropě dokázal odladit mou seriovou ecu potřebám zvětšeného objemu motoru a jiným vačkách

na seriové ecu trvám z důvodu zachování komfortních fcí auta (komunikace ECU s bodycomputerem a naopak..jeden bez druhýho si ani neprdne -dokonce nejdou ani otevřít dveře..)...

Re: VAF/MAF/MAP atd.- rozdíly ve funkci, výhody/nevýhody...

Napsal: 22 led 2013 01:00
od Clie
Libor12 píše:proč používat piggy back,když cena programovatelné ecu je nižší s většímí možnostmi...
Dej standalone na moderni auto (bmw, audi, mini, mercedes).
Nebude fungovat nic ani abs,esp.... etc.
Piggyback, bohuzel jedine reseni.

Re: VAF/MAF/MAP atd.- rozdíly ve funkci, výhody/nevýhody...

Napsal: 22 led 2013 01:01
od Clie
honza 2.0 16v píše:v mým případě když sem zatím nenarazil na někoho kdo by tady v CZ či někd epoblíž v evropě dokázal odladit mou seriovou ecu potřebám zvětšeného objemu motoru a jiným vačkách
Zadny problemy 8)

Re: VAF/MAF/MAP atd.- rozdíly ve funkci, výhody/nevýhody...

Napsal: 22 led 2013 15:54
od honza 2.0 16v
taky se k Vám chystám 8)

v okruhu italskejch aut na Vás mám samé dobré reference a stejně mi nic jinýho nezbejvá...jen se projekt poněkud protahuje, kvůli vedlejším činnostem...

Re: VAF/MAF/MAP atd.- rozdíly ve funkci, výhody/nevýhody...

Napsal: 26 led 2013 20:51
od Taboo
Smazano

Re: VAF/MAF/MAP atd.- rozdíly ve funkci, výhody/nevýhody...

Napsal: 26 led 2013 20:59
od JRD McLAREN
no ..ale aby sme teda mali "problemy" kompletne..
pouzitie MAP na ITB ma tiez svoje uskalia... :mrgreen:

Re: VAF/MAF/MAP atd.- rozdíly ve funkci, výhody/nevýhody...

Napsal: 26 led 2013 21:06
od Taboo
Smazano

Re: VAF/MAF/MAP atd.- rozdíly ve funkci, výhody/nevýhody...

Napsal: 27 led 2013 19:46
od JRD McLAREN
Clie nehnevaj sa..
ale tvoje grafy su fakt mimo..

hodnota signalu ci uz MAP alebo MAF skutocne nieje zavisla na otackach motoru..

( aj ked teda chapem ze Clie a Taboo sa nemaju v laske .. :mrgreen: )

Re: VAF/MAF/MAP atd.- rozdíly ve funkci, výhody/nevýhody...

Napsal: 27 led 2013 19:52
od Clie
souhlasí, grafy jsou na hovno :)